Tidslinjer med multimedieindhold

Dipity er en tjeneste på nettet, hvor man kan oprette tidslinjer med forskelligt indhold. Man kan oprette 3 tidslinjer gratis – herefter koster det.

Timeline på Dipity

Formålet kan selvfølgelig være at få et kronologisk overblik, men det kan også gøre det lettere at dele visse ting med hinanden, og da det minder meget om facebooks timeline, så er det et ”sprog”, som eleverne er fortrolige med. ‘Tidslinje’ hedder selvfølgelig ‘timeline’ på nudansk facebooksk.

Man kan vælge om ens tidslinje (topic) skal være helt privat eller offentlig. Man kan også dele med bestemte personer man følger – ligesom på Twitter.

I historie er jeg startet en 1.g klasse med følgende forløb:

Danmark efter 1973 part one – min slægtshistorie
  1. Introduktion til faget. Lidt om levn/beretning, materialekritik og kildetyper – hvordan dokumenterer vi i historie? Introduktion til slægtshistorie-projekt.
  2. Miniprojekt : Min families timeline fra 1973-2012: Hver elev skal lave en tidslinje for sin familie (a la Facebooks timeline). På denne timeline skal der være mindst 5 begivenheder (events), som skal dokumenteres med kilder. Medbring et billede af et fotografi hjemmefra (fx taget med din telefon). I timen kan man bede eleverne kommentere hinandens begivenheder. Er dokumentationen i orden?
  3. Medbring skriftligt materiale – samme procedure som i time 2. Hvad betyder teksternes proveniens for , hvad vi kan bruge dem til – igen øvelsen med ’hvad kan kilderne dokumentere og hvad kan de ikke dokumentere’.
  4. Lektie: Interview enten din far, mor eller bedsteforældre. Du skal få dem til at fortælle om en begivenhed i din familie og optage det på din telefon eller pc. Upload mp3 på din begivenhed
  5. Lektie: Brug hjemmefra en ½ time på at skrive en fremstilling af din families historie ud fra de begivenheder, du har arbejdet med. I timen introduceres til noteapparat og kildehenvisning. Vi læser hinandens fremstillinger, og vi diskuterer igen (!) om dokumentationen er i orden. (sådan er vi historikere)

Eleverne skal oprette sig som brugere og derefter skal de oprette en tidslinje/et topic (det kludrede jeg lidt i først). Man kan både følge ’users’ og ’topics’ – og man skal følge ’topics’. Når de har oprettet en tidslinje, så får den en adresse på nettet (url), som jeg bad eleverne om at sende til mig. Og så klikker jeg på ’follow’ – og så har jeg en liste over elevernes tidslinjer.

Her er et eksempel:

 

Det smarte er, at man kan bede eleverne om at kommentere begivenheder på hinandens tidslinjer – og selvfølgelig at man nemt kan dele på diverse sociale medier.

Nu er vi startet med at oprette individuelle tidslinjer. Men man kan faktisk også deles/samarbejde om en tidslinje, så flere har adgang til at oprette begivenheder på den. Det er det, jeg har tænkt mig at prøve i forbindelse med Hernings jubilæum som købstad til foråret.

Forløbet er ikke afsluttet, så jeg har ikke evalueret værktøjet med eleverne endnu. Nogle gange er siden lidt længe om at svare, men jeg ser bestemt nogle muligheder i det. Det kan sikkert også bruges til andre formål i andre fag ?

P.S. Mens jeg skrev dette indlæg, så måtte jeg nulstille min adgangskode (dou!). Men mærkeligt nok kan man ikke få Chrome til at gemme adgangskoden, som jeg har skrevet om tidligere.

The following two tabs change content below.

Lars Henriksen

LektorHerning Gymnasium
Jeg underviser i dansk og historie - pt. nørder jeg mest med klassenotesbogen.

Nyeste indlæg af Lars Henriksen (se alle)

5 tanker om “Tidslinjer med multimedieindhold”

  1. Jeg må efter afprøvning i 2 klasser desværre trække min anbefaling af Dipity tilbage. Siden er for længe om at svare og den er ikke robust nok i forhold til forskellige browsere – nogle elever kan slet ikke bruge den med deres udstyr. Mens jeg skriver dette, kan Dipity ikke vise den tidslinje, jeg har indlejret i mit indlæg. Øv.

    Ideen med at lave en tidslinje tror jeg er god nok, men jeg leder efter det rigtige værktøj at gøre det med.

    Hvad kan man så lære af det?

    At man skal vente lidt med at blogge om nye ting, til man har prøvet det af i praksis.I dette tilfælde har jeg altså haft det til at køre fint på min egen pc, men det kunne ikke holde til 28 forbindelser fra mange forskellige maskiner. Så man skal beherske sin begejstring for nye ting. I Holbergs Potu blev de irriterende projektmagere jo også klynget op for et … dårligt ord…

    Hvor længe skal man så vente med at fortælle om sit it-undervisningsprojekt? Det må bero på lærerens skøn.

    Kender du mon nogle bedre tidslinjeværktøjer, kære læser ?

  2. Hej Lars

    Sidder også skal til at arbejde med at lave tidslinjer online. Har haft prøvet med forskellige værktøjer på pc (Onenote, Paint, Word mv.). Der er nogle af eleverne, der er ret ferme. Men det bliver noget sporadisk hvad de får lavet. Derfor ville det netop være fedt med en ordentlig ramme, som fx Dipity. Jeg har derfor haft kig på nogle forskellige muligheder. Men har ikke fået afprøvet dem endnu:

    http://www.tiki-toki.com/ (samarbejder med http://www.flickr.com/ til billeder)
    http://www.timetoast.com/
    http://xtimeline.com

    Eller – og det er nok den jeg kaster mig ud i – når jeg lige har fået taget mig sammen til at sætte mig ind i side-funktionen i Facebook – elevernes egen hjemmebane Facebook.
    Fandt nogen der havde arbejdet med det (kan du se her: http://digitallaering.blogspot.dk/2012/10/facebook-timelines-i-historie.html). Og man må formode at Facebook kan holde til mængden af deltagere 🙂

    Mvh.
    Søren

  3. Hej Søren

    Mange tak for din kommentar. Dine forslag ser interessante ud. Og det gør din blog forresten også.
    Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer med Facebooks timeline, – når du kommer så langt.

    mvh Lars

  4. I 1z har vi forsøgt os. Det var med et noget blandet resultat, af forskellige grunde.
    For det første er der de sædvanlige, når elever som lektie bliver pålagt et IT-arbejde. En del kunne ikke komme på det ..osv.
    Men for dem, for hvem det lykkedes, var opfattelsen også noget forskellig. Enkelte fandt det morsomt, andre, som var vant til at bruge OneNote, syntes det var besværligt og foretrak langt OneNote. Nogle syntes det var for tidskrævende.

Kommentarer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.