SRP-vejledning i netværkssamfundet

Nu skal eleverne snart skrive studieretningsprojekt, og vi lærere skal på den igen som vejledere. På skolerne får eleverne tildelt en vejleder i hvert fag, og så vejledes der løs i hundredvis af små siloer i det ganske land –  hvis jeg nu skal spidsformulere mig lidt.

Er det ikke en organisationsstruktur, som har rødder i Autoritetssamfundet før internettet, hvor far og lærer var orakler og onkel Anders blev spillet af Peter Malberg?

I netværkssamfundet er eleverne vant til at interagere med langt flere mennesker,  end vi lærere selv gjorde i gymnasiet  (The Economist). Som elev vil man måske undre sig over, at man kun får tildelt én fagperson.

Vejledningsopgaven kan selvfølgelig også bestå i, at man hjælper eleverne med at søge ekspertviden i de rigtige fagdatabaser.

I netværkssamfundet er eleverne vant til at interagere med langt flere mennesker, end vi selv gjorde i gymnasiet. tweet

Man kan sagtens forestille sig ,at 10 3.g.’ere i forskellige klasser skriver om det samme emne og får hjemkaldt bøger fra hinanden uden at tale sammen, som jeg skrev for et par år siden.

I en faggruppe kan der være en ekspert i 1. verdenskrig, som skal vejlede 5 elever i industrialiseringen, mens industrialiseringseksperten vejleder i 1. verdenskrig.

Selvfølgelig er der videndeling i faggrupperne. E-mails med: “Jeg har en elev, som…” fyger rundt i hele vejledningsperioden, og vi hjælper hinanden med materiale og opgaveformuleringer bag kulisserne.

Men burde man ikke bruge it til at allokere lærernes viden derhen, hvor der er brug for den, og give eleverne mulighed for at finde hinanden?

Måske en slags “skolefacebook” , googlegruppe eller gammeldaws forum, hvor elever og vejledere kunne finde og hjælpe hinanden på tværs ved hjælp af områder/emner/fag som hashtags. Mange bruger jo allerede EMU-siderne med områdeforslag osv. Måske kunne EMU etablere et forum for SRP-elever?

På min skole skal vi teste grouprooms til SRP-vejledning. Det er et online samarbejdsværktøj, som måske kan fungere bedre end e-mails, som jo tit bliver små bidder af en samtale, hvor konteksten mangler. Men er det hensigtsmæssigt at  bruge 1 grouproom pr. ‘1 elev – 2 vejledere.’?

De fleste elever har stadig brug for de fysiske møder og opmuntringer i processen, så jeg er ikke “menneskestormer” og ude på at afskaffe vejlederne, men jeg er nok ude efter et netbaseret supplement – og nej, det er ikke Google Scholar.

Hvad tænker du?

(Billede: Doc Searls, Flickr, ingen ændringer foretaget.)

The following two tabs change content below.

Lars Henriksen

LektorHerning Gymnasium
Jeg underviser i dansk og historie - pt. nørder jeg mest med klassenotesbogen.

Nyeste indlæg af Lars Henriksen (se alle)

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Kommentarer

wpDiscuz