Skydrive

Jeg er nu på andet år i gang med at afprøve Microsofts web-baserede produkt: Skydrive (eller live.edu, kært barn har flere navne) – i 2p og 1p.

Mit ønske var at finde et sted, hvor eleverne altid kunne tilgå deres filer, læse og skrive, helst samtidigt og endda være uafhægige af om de nu skrev på en Mac eller Windows-pc. Jeg ville endda prøve om man kunne nøjes med at bruge de Word, Excel, PowerPoint og OneNote udgaver, som ligger her i “skyen”, således de ikke var tvungne til at købe en Officepakke.

Min erfaring er at det går ganske godt. Det største problem er at blive oprettet, men det hjalp Christian med.  Vi bruger derfor Skydrive ganske meget. Vi deler filer her og vi har et par gange haft alle 29 til at skrive i og arbejde med det samme OneNote-dokument (nej, det gik kun galt for to elever  og deres fejl var lette at rette).

Jeg synes derfor at mine erfaringer er gode. Eleverne har brugt Skyen meget, især i forbindelse med AT-forløb. Den åbne tilgang (man kan se hvem der sidst har redigeret et dokument og man kan kommenterer på både mappe og dokument) har fungeret godt. Har man Office 2010 på sin computer kan man åbne sky-dokumenterne her og bruge flere faciliteter end man kan finde i Skyen. Man gemmer endda direkte herfra (undtagen OneNote der selv gemmer uanset hvor man arbejder med det).

Ulemper: ja, det har der da været. Kan vi ikke få en stabil forbindelse til internettet for 30 personer på en gang, svigter deres koncentration… for nu at sige det mildt. Men det er kun sket få gange. Et større problem har været at få nogle få på… de ville helst være fri! Det er også en ulempe at vi ikke ved med sikkerhed hvilken politik Microsoft har for denne platform i fremtiden. Lige nu er det gratis, men ….?

Det er ikke svært at komme i gang – programmerne kender vi jo i forvejen, så det er kun oprettelsen, der kræver lidt arbejde….

I er velkomne til at komme og se hvordan det fungerer… !

AS

The following two tabs change content below.

Anders Sørensen

LektorHerning Gymnasium

Nyeste indlæg af Anders Sørensen (se alle)

8 tanker om “Skydrive”

  1. Hvorfor er oprettelsen på live.edu så bøvlet, kunne man spørge? … Og hvordan skal man instruere eleverne , før man begynder at skrive sammen i et dokument?
    Har selv prøvet det i Google Docs, som nu hedder Drive.

  2. Oprettelsen er bøvlet (?) fordi man skal oprettes på skolens domæne (som Christian bestyrer) med sin skole-id og den er en lukket del af Skydrive. Men eleverne løste problemerne ved at oprette sig med deres private login (live-ID eller tilsvarende), og det har ikke efterfølgende givet problemer. Der er altså ikke andre, der kan læse indholdet end eleverne og de lærere, der er oprettet her.
    Når man skal skrive sammen i i OneNote dokument er der ikke behov for at sige andet end at man bør læse de advarsler, der kommer og hvis man er lidt frygtsom: skriv i Word og kopier det over!

  3. Nu har jeg jo set i 2p hvordan Skydrive kan bruges. Men jeg kan altså ikke se den vilde fordel ift. lectio hvor man jo også kan gemme og dele dokumenter, og som man jo også kan tilgå fra flere forskellige steder?
    Jeg kunne godt tænke mig at der var et program hvor man kunne dele og gemme dokumenter, og hvor der var en god chatfunktion som på facebook. Facebook dur bare ikke til at dele og gemme dokumenter. Men chatfunktionen kunne være god fx i et AT-forløb, hvor mange af elevernes spørgsmål jo går igen, og hvor de kunne bruge hinandens spørgsmål.

  4. Jeg ser den store fordel i at de kan arbejde uafhængigt af deres maskinvalg sammen om og i dokumenter som de end ikke behøver at investere penge i!
    Chatfunktionen findes – men ikke så udbygget som du (og jeg) ønsker det.

    Allerbedst var det at have egentligt diskussionsforum – lissom dette her!

    I øvrigt mener jeg at Lectio er uoverskueligt og layout-mæssigt gammeldags administrationssystem uden nævneværdigt læringsmæssigt potentiale!

  5. Nu har jeg selv forsøgt at bruge både Skydrive og Google Drive på min mac og på min PC, og jeg har haft en oplevelse af, at Skydrive er meget langsom. Jeg har oplevet, at det kan tage op til 5 sekunder at oprette et dokument, og til at det er klar til at skrive. Dog kan jeg rigtig godt lide funktionen med, at man kan hente det direkte ned i et aktivt ord dokument på sin egen computer. Men min oplevelse som elev er, at Google docs fungere meget bedre på det punkt. Jeg har ikke rigtig haft nogle problemer med det, og jeg er blevet så glad for det, at jeg er begyndt at bruge det på mit arbejde. Skydrive er dog bedre på de punkter, at den bruge office som vi elever er vant til at bruge, så det er mere brugevenligt end Google docs, og under powerpoint funktionen halter Google docs lidt efter, da den mangler nogle muligheder for at lave bedre design.

    Vi bruger Google Docs i danskundervisningen til at tage fælles noter i, og til vores AT-forløb, og jeg ved, at de fleste fra min klasse er glade for det. Så som elev, vil jeg helt klart anbefale Google Docs, og måske med en kombination af Google Drive. Så har eleverne et sted, hvor de kan overfører deres Google Docs noter til, så de er lettere at komme til.

  6. Tak for input. Jeg vil give mig i kast med at bruge enten Skydrive eller Google docs. Er der flere der ligesom Thomas vil anbefale Google docs frem for Skydrive? Anders, hvorfor har du valgt at bruge Skydrive?

  7. Jeg har valgt Skydrive af få, men afgørende grunde. Jeg ville give alle elever lige muligheder for at bruge de samme programmer, uafhængigt af om de har den ene eller anden maskine, den ene eller anden udgave af et givet program og så ville jeg udnytte Microsoft-produkternes enorme gennemslagskraft.
    Alle kender til eller vil komme til det i deres fremtidige virke, at skrive i Word. At bruge en beskeden teksteditor som GoogleDocs er da nok i mange tilfælde, men ikke når man tænker på at lave større skriftlige opgaver eller at give elektronisk feedback.
    Dernæst synes jeg godt om at man kan arbejde med det fulde program på sin egen maskine og gemme direkte på nettet.
    At deres layout gør det nemt at finde rundt og organisere sine mapper er også et plus!
    Oven i dette kom så at jeg oprindeligt vurderede på de daværende to muligheders levetid og udviklingspotentiale. Jeg tror mest på Microsoft… trods alt! De kan jo til enhver tid give mig så mange muligheder i Skyen som de allerede har skabt på computerne…

    OK – lad mig da også komme med en indrømmelse.. Jeg kan ikke se at de har indfriet alle de løfter der kom ved starten. Måske er undervisningssektoren ikke længere så meget i deres fokus som den har været?

  8. Som elev i 1.p har jeg haft stor glæde af skydrive. Især som Anders skriver i forbindelse med AT-forløbene. Det er utrolig nemt at få adgang til sine tekster uden de skal downloades eller bruge plads på PC’en. Derudover er det utrolig smart med henblik på at dele dokumenter i gruppen. Til sammenligning har jeg haft et kig på min søsters klasses måde at håndtere AT på. Da de ikke er oprettet i skyen, har de fået udleveret teksterne på USB og måtte sende mails til hinanden, når de skulle dele dokumenter. Altså synes det at fungere meget bedre med skydrive med henblik på AT.

    Med henblik på gruppearbejde i dansk fungerer det også godt. Her kan eleverne hver især arbejde med et spørgsmål – som lektier eller i timen – og derefter lægge det på skyen, hvor alle besvarelserne til spørgsmålene samles. På den måde har eleverne let ved at dele noter og har mulighed for at fordybe sig i et spørgsmål i stedet for komme omkring samtlige. Ligeledes har man let mulighed for at få indblik i, hvad der er foregået i en time, hvis man har været fraværende. Læreren har også mulighed for at kommentere besvarelserne, hvorefter eleverne kan rette og redigere efter lærerens anvisninger. Skyen giver altså efter min opfattelse mulighed for større og mere personlig respons til den enkelte elev. Når ens besvarelse publiceres så samtlige elever i klassen kan se det, sætter det også et større krav til den enkelte elev og motiverer denne for at forberede sig grundigt hjemmefra.

    Og ja, selvfølgelig har der været komplikationer. Især som tidligere omtalt med oprettelsen og ligeledes tiden, det tog eleverne at lære skyen at kende. Imidlertid kunne jeg forestille mig, at det blot bliver nemmere og nemmere efterhånden som det afprøves af flere klasser.

    Et par klager over skyen fra 1.p lyder:
    Det er svært at få et dokument på skyen til at se flot og overskueligt ud layoutmæssigt.

    Sommetider konverteres skrifttype mm. når filerne downloades fra skyen – ligeledes bevares skrifttype og eksempelvis fede markeringer ikke, når der kopieres tekst ind fra et almindeligt dokument til skyen.

    Konkluderende vil jeg dermed mene, at skyen skulle være et redskab, som alle klasser gør brug af. Der er forbedringer, der kan foretages, men det kan stærkt anbefales som undervisningsredskab!

Kommentarer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.