Categories
Dansk Podcast

Podcast i dansk

Soundcloud

I dansk skal eleverne i løbet af de tre gymnasieår læse to værker … :

“individuelt i tilknytning til et fagligt forløb. Eleverne dokumenterer mundtligt eller skriftligt deres arbejde med hvert af disse værker.” (læreplanen) tweet

Jeg har i år forsøgt mig med podcast i en klasse. Jeg har stillet dem følgende opgave:

Skriftlig/mundtlig opgave: Anmeld et værk fra nyeste tid i en podcast

En podcast er en lydoptagelse, man gemmer som en mp3-fil.

Du kan også indtale den direkte på Soundcloud, hvor du skal oprette en bruger og dele den med gruppen ”3.m’s litteraturklub”. Brug helst en pc-mikrofon. It-kontoret har nogle, du kan låne. Man kan også bruge sin telefon eller tablet.

Krav til indholdet:

Vælg en digtsamling eller en roman , som er udgivet efter 2007 – evt. fra E-reolen. Læs den og fortæl os – og hele verden! – din mening om den.

Anmeldelsen skal indeholde:

• Grundlæggende oplysninger om værket som forfatter, titel, udgivelsesår og evt. genre.
• Et resumé, som ikke afslører slutningen af hensyn til kommende læsere.
• Oplæsning af en central eller karakteristisk passage
• En perspektivering: Minder det dig om andet vi har læst i forløbet ?
• En personlig vurdering af, hvorfor værket er godt eller dårligt.

Skriv et stikordsmanuskript, som du kan kigge på, mens du indtaler podcasten. Dette stikordsmanuskript skal afleveres i Lectio. (4 timers elevtid)

Da jeg første gang prøvede podcast, brugte vi gratisprogrammet Audacity. Og jeg brugte en masse krudt på at fortælle, hvordan det virker. Men denne gang lod jeg eleverne vælge værktøj. (Skidt med om katten er hvid eller sort, bare den fanger mus.) De fleste kendte selv egnede it-værktøjer og kunne hjælpe deres kammerater hurtigere end jeg kunne sige ‘Audacity’.

Mange elever var dog skeptiske overfor Soundcloud og det at skulle oprette endnu en brugerprofil. Så vi endte med at lave en fælles dropboxmappe. Her kunne vi faktisk ligeså godt have delt en mappe i Lectio.

To elever fulgte opfordringen til at dele på Soundcloud. Det gør vel bare at anmeldelserne præsenterer sig lidt bedre end i en Lectiomappe.

Jeg har lavet det som en skriftlig aflevering, men jeg er lidt i tvivl om det er det rigtige at gøre. Det træner jo ikke eleverne i de tre genrer. Men jeg synes disse genrer er lidt af en spændetrøje for undervisningen i skriftlig dansk og måske ikke helt passer til den medievirkelighed, eleverne kommer ud til. Helt ærligt: Hvor mange af vores elever får brug for at skrive en litterær artikel efter gymnasiet? (Gisp, nu får jeg kolleger på nakken) Selvfølgelig skal man skrive tekstanalyser. Men måske skal det ikke vægtes 1/3.

Det er vel også en vigtig skriftlig kompetence at kunne lave et talemanuskript – men det behøver måske netop ikke at være en skriftlig aflevering? Man kan bare lade eleverne arbejde med det i uddannelsestiden.

Jeg vil anbefale podcast som variationsmulighed i forhold til det mundtlige oplæg for klassen.

P.S. Det er gratis at bruge Soundcloud.

The following two tabs change content below.

Lars Henriksen

LektorHerning Gymnasium
Jeg underviser i dansk og historie - pt. nørder jeg mest med klassenotesbogen.

Nyeste indlæg af Lars Henriksen (se alle)

Af Lars Henriksen

Jeg underviser i dansk og historie - pt. nørder jeg mest med klassenotesbogen.

4 replies on “Podcast i dansk”

Hej Lars!
jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg kan kommunikere med dig direkte, så derfor får du lige mit spørgsmål som en kommentar, men som nok ikke er helt relevant ift. mit spørgsmål:9

Kh Mia

Jeg arbejder pt i 1m tysk med at omskrive en forykt novelle “Letzte Pizza” til en sangtekst. Klassen er opdelt i tre grupper, der har arbejdet med dels det tekstlige arbejde, omskrivning til lyrik, dels med at lave deres egen melodi eller alternativt at benytte en allerede skrevet melodi og endeligt med at få nummeret op at stå samspilsmæssigt.

Opgaven lyder på mindst to vers og et iørefaldende omkvæd med et vokalt hook, der går lige ind:)

De har arbejdet med opgaven i to lektioner og er nu så langt, at vi i samarbejde med deres musiklærer DP skal prøve at optage de tre numre og bagefter evt. lægge det ud på et af vore egne synlige steder. Mit spørgsmål er, hvordan vi lettest kan få optaget de tre numre og hvor vi kan lægge dem hen. Kan vi nøjes med mobiloptagelse, har it-support et forslag? Det skal jo ikke være et lydstudietake, da vi på ingen måder kan finde tid til det i tysk men mindre kunne også gøre det.

Forslag modtages meget gerne.

VH Mia (ML)

Hej Mia.
Du kan selvfølgelig altid skrive en mail eller kigge forbi 2144. Men pointen med bloggen her er at dit spørgsmål kunne være interessant for andre. Jeg havde egentlig tænkt at denne type spørgsmål skulle stilles i forumdelen, fx i :

http://itigymnasiet.dk/fora/forumit/vaerktojskasse-til-it-spring/web-2-0/ ,

men jeg erkender også at det pt. ikke er helt nemt at overskue. It’s a work in progress.

Dine spørgsmål:

1) Optagelse: Jo bedre udstyr, jo bedre resultat. Man kan godt bruge mobiler og tablets, men der er jo stor forskel på hvor gode de er. Hvis man optager på pc, skal I bruge mikrofoner til pc’er. Skolen har små mp3-optagere, du kan låne. Prøv at spørge i klassen om nogen har bedre optageudstyr, de kan tage med. Man må gøre det så godt man kan med det udstyr, der er til rådighed.

2) Deling:
– Lectio: Du laver en mappe på holdet, som evt. gøres offentlig (dokumenter – hold – 2x ty – opret mappe.)
– Soundcloud: Eleverne opretter en gratis konto og bestemmer selv, hvordan de vil dele deres nummer og med hvem. I kan også lave en gruppe til det.

Lectio er god til administration, men ikke særlig pædagogisk eller indbydende som kreativ arbejdsplads. Jeg ville gå med Soundcloud.

Flere forslag modtages meget gerne – kommentér bare her, hvor vi er startet 🙂

De bedste hilsner,

Lars

Hej lars

Mange tak for både guiden til hjemmesiden og for de to forslag til optagemulighed!
Du hører fra os:)
Kh Mia

Kommentarer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.