Pip om Prezi fra oldfaggruppen

I old-faggruppen har vi set på mulighederne med Prezi. Dette gratis værktøj på www.prezi.com har til formål at skabe mere visuelt indbydende præsentationer (sml. med f.eks. PowerPoint). Hovedideen er, at de forskellige ”slides” organiseres som punkter i et overordnet billede, som man så visuelt dykker ned i og panoreres rundt til, som præsentationen skrider frem. Funktionerne på hjemmesiden er meget enkle at gå til, men det kan tage en del tid at sidde og finpudse de visuelle detaljer.

Der er en række skabeloner, som man kan vælge at tage udgangspunkt i, når man opretter sin præsentation. Disse billeder og organiseringen af punkter, der zoomes ned på, lægger ofte klart op til en symbolsk betydning (hold Ctrl nede og klik med musen for at åbne eksempel på Prezi på en ny fane) af den rute, man tager i billedet, således at billede og rute kan understøtte det indhold, man vil præsentere.

Det er dog også muligt at starte en præsentation helt fra bunden ved selv at indsætte de elementer, der skal navigeres rundt i. Det er endda muligt at indsætte flere forskellige billeder som baggrund. Denne funktion har vist sig nyttig i forhold til billedmateriale i monumentbehandlingen i old, da det på denne måde er nemt at zoome ind på detaljer i en præsentation af f.eks. arkitektur eller vasemaleri (hold Ctrl nede og klik med musen for at åbne eksempel på Prezi på en ny fane). Dette kræver dog et billedmateriale med rigtig god opløsning.

Som udgangspunkt er Prezi ment som et online-værktøj, hvor det er muligt at indlejre præsentationen på andre hjemmesider samt gennemføre præsentationen, mens tilhørere kan side et andet sted fysisk og følge med via et link. Præsentationen vil med netadgang selvfølgelig også kunne vises på projektor, hvilket jo nok er det mest relevante i vores sammenhæng.

Det er dog også muligt at downloade sin Prezi, men så er der desværre ikke mulighed for at redigere videre offline (medmindre man køber sig til en opgradering). Dette giver den store ulempe i forhold til PowerPoint, at eleverne ikke kan tage noter til præsentationen under de enkelte slides.

En tilsyneladende nyttig funktion er muligheden for under ”Share” -> ”Editing” at sende et link, så flere brugere kan redigere i præsentationen samtidig. Der er ikke nogen af os, som har testet denne funktion endnu, men det indbyder til, at eleverne kan arbejde med forskellige dele af et emne, som så efterfølgende skal præsenteres i sammenhæng.

Prezi er uden tvivl et lækkert stykke værktøj visuelt, som kan hjælpe med til at fange vores elever opmærksomhed, men som arbejdsredskab i den daglige undervisning, vurderer vi, at det kun vil være relevant at arbejde med Prezi netop ved sekvenser, hvor der skal være fokus på det visuelle. Prezi egner sig således ikke lige så godt som en PowerPoint til at udstikke systematiske arbejdsspørgsmål, som eleverne besvarer i stikordsform og derefter præsenterer.

Som fag, der i vores daglige metier opererer med at få eleverne til at se skellet mellem overfladisk retorik og solidt indhold samt det sansbare overfor det reelle, vurderer vi, at Prezi trods sine kvaliteter i enkelte sammenhænge i de fleste tilfælde vil fungere som didaktikkens svar på gourmetmad, mens vi må søge andre veje for at finde den sunde, nærende kost.

The following two tabs change content below.

Kim Allan Pedersen

Nyeste indlæg af Kim Allan Pedersen (se alle)

2 tanker om “Pip om Prezi fra oldfaggruppen”

Kommentarer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.