Lad eleverne lave en e-portfolio

Hvordan kan man ellers lave portfolio? Hvis du har nogle gode ideer, og/eller hvis dine elever har en offentlig portfolio, så smid gerne et link nedenfor.

The following two tabs change content below.

Lars Henriksen

LektorHerning Gymnasium
Jeg underviser i dansk og historie - pt. nørder jeg mest med klassenotesbogen.

Nyeste indlæg af Lars Henriksen (se alle)

3 tanker om “Lad eleverne lave en e-portfolio”

  1. ERFARINGER MED E-PORTFOLIO I BK: På mit blandede bk-hold (1.g C-niveau) har vi siden januar i år arbejdet med en e-portfolio i billedkunst via Google blogger. Eleverne har oprettet sig selv og tilknyttet mig som lærer, så det kun har været mig og hver individuel elev, der har haft adgang til hver blog.
    Kravet til indholdet har været alle elevernes noter om teori, selvvalgte billedeksempler, egne værker (fotos af dem) og sidst men ikke mindst refleksioner over egne kompetencer, analyser og brainstorms.
    FORDELE: Især de sidstnævnte refleksioner har været meget gavnlige for mig at få indsigt i. De har suppleret mit indtryk af elevernes arbejde i timerne, og her har eleverne haft mulighed for at få yderligere “taletid”. Eleverne på dette hold har arbejdet med et stort engagement og har derved fået deres formidlings-evne trænet, hvilket er en af de primære kompetencer, de bliver bedømt på ved en mundtlig eksamen.
    ULEMPER: de flittige elever har arbejdet meget med bloggen og derved brugt rigtig meget tid på skriftligheden (der er ingen elevtimer i faget). Det teoretiske materiale er irrelevant, da det ikke viser elevens evner (enhver kan jo copypaste).
    FREMTIDSPERSPEKTIV: jeg vil helt klart arbejde e-portfolioer i bk C-niveau igen, men har vil jeg begrænse det til refleksioner, analyse og brainstorms, hvor elevens evne til at arbejde med faget viser sig tydeligst.

Kommentarer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.