Blog på studieturen

Snart er studieturssæsonen over os og med den kommer spørgsmålet om, hvordan vi aktiverer eleverne i forhold til de seværdigheder, virksomhedsbesøg og læringsmål, som turene præsenterer. Jeg vil i den forbindelse gerne anbefale at anvende en web 2.0 platform som læringsredskab. Web 2.0 teknologier muliggør en involvering af eleverne, som kan antage flere former:

  • Eleverne bliver aktive medproducenter og bidragydere frem for passivt at modtage viden.
  • Eleverne kan kommunikere fagligt indhold hinanden
  • Eleverne kan interagere med informationsindholdet på en aktiv og engagerende måde

(frit parafraseret efter Dohn og Johnsen (2009): E-læring på web 2.0, Samfundslitteratur, s. 34)

At oprette en blog er forholdsvist nemt – og gratis, hvis du f.eks. bruger wordpress.com eller googles blogger.com. Der er talrige introduktioner og tutorials til emnet på nettet, det er bare at søge på youtube.

Både blogger og wordpress udbyder derudover også gratis apps, så eleverne nemt kan anvende deres smartphone til formålet. Det eneste der ellers kræves er internetadgang, hvilket man finder på rigtig mange hoteller i de europæiske storbyer.

Når man har inviteret eleverne til at blive forfattere eller redaktører på klassens blog, så er der ingen grænser for, hvad man kan anvende bloggen til på studieturen:

Kvartersanalyser

Kvartersanalysen er  efterhånden en hyppigt anvendt metode at aktivere eleverne i forhold til den storby, de besøger. Lad eleverne poste deres observationer og interviews på bloggen ved hjælp af billede, tekst og video, når de kommer tilbage til hotellet og skab på denne måde rigtig gode muligheder for, at eleverne kan dele hinandens oplevelser.

Reportager

Mine kolleger på skolens IB-afdeling har en god tradition med at kræve at eleverne skriver en feature article eller reportage på baggrund af en bestemt seværdighed på deres studietur. Reportagen skrives på baggrund af sekundærlitteratur, informationer fundet på nettet, deres oplevelser  på selve seværdigheden samt interviews med turister og lokalbefolkning. I år brugte de for første gang bloggen som platform med gode resultater.

Oplæg

Det er en god idé at fordele studieturens seværdigheder på elevgrupper, som så holder oplæg undervejs på sightseeing. Men hvad med at anvende bloggen som den platform, hvor man deler disse oplæg? Måske kan man på denne måde gøre det mere gennemsigtigt, hvor den vigtige viden er henne, så eleverne kan bruge det efterfølgende i AT-forløb eller til eksamen.

Klassens kreative produkter

Måske har du tilknyttet et kreativt fag eller har med særligt kreative elever at gøre – under alle omstændigheder er bloggen et oplagt samlingssted til billeder, videoer, lydfiler og tekst.

 

(indsat med godkendelse fra klassen)

 

Udnyt mediet!

Hvis man skal udnytte det kommunikative og interaktive potentiale i bloggen, er det nødvendigt at have en didaktisk strategi: Hvad er bloggens formål? Skal blogindlæggene evalueres – og af hvem? Jeg mener, det er oplagt at lade eleverne kommentere på hinandens blogindlæg eller på andre måder udnytte bloggens refleksive potentiale, så den ikke bare bliver glemt og smidt væk som et gammelt kladdehæfte.

Andre sociale medier

Man kan sagtens anvende facebook, instagram eller twitter til samme formål – opret f.eks. en gruppe på facebook eller bed eleverne om at bruge et særligt hashtag til jeres tur. Hvis man spørger dem, vil de sikkert have en mening om, hvorvidt det er en god idé at blande faglighed med medier, der typisk bliver anvendt til sjov og ballade eleverne imellem. Mine elever kan godt lide at holde tingene adskilt, men det kan i princippet fungere, tror jeg.

The following two tabs change content below.

Sara Brygger

LektorBirkerød Gymnasium
Udover mine fag, hvis muligheder og begrænsninger inspirerer mig i det daglige, så er jeg meget interesseret i didaktik og pædagogik generelt. Mit yndlingsproblem er, hvordan man kan integrere IT i undervisningen på en faglig og didaktisk understøttende og elevaktiverende måde, hvilket har ført til at jeg pt fungerer som IT-pædagogisk konsulent på mit gymnasium. Jeg blogger også på http://birkegym.blogspot.dk som er tilknyttet min skole.

Nyeste indlæg af Sara Brygger (se alle)

2 tanker om “Blog på studieturen”

  1. Tak for indlægget, Sara

    Jeg forsøgte mig forrige år med at eleverne selv måtte vælge medium. Her er nogle eksempler (jeg har ikke spurgt eleverne om lov, men det ligger jo offentligt)

    https://www.instagram.com/p/lkNJ0Zh2Xq/?taken-by=4gilzandabigben
    http://londoncalling2u.blogspot.dk/
    https://www.facebook.com/TourTheLondon
    http://bo-og-lis-i-london.tumblr.com/
    https://www.instagram.com/londonbloggers2u/

    Som det fremgår er det faglige indhold – skal vi sige ‘vekslende’ – og det er som om at kulturen på sociale medier spiller ind, så jeg vil også anbefale at man bruger bloggen.

    Ellers har mange af mine kolleger brugt wikispaces til samme formål (http://itigymnasiet.dk/?s=wikispaces)

  2. Tak for kommentaren, Lars – og tak fordi du viste mig eksemplerne.
    Der er virkelig en hårfin grænse mellem sjov og faglighed, når det kommer til de sociale medier. Det er faktisk meget nødvendigt at didaktisere bloggen, hvis ikke bare det skal blive en scrapbog eller opslagstavle.
    Jeg har vist ikke selv knækket koden endnu, for det kræver jo også at man ikke bare slipper studieturen, efter man er kommet hjem, men bliver ved med at vende tilbage til den.

Kommentarer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.