Velfungerende gamification med udforskning af viden

En central forskel på computerspil og klassisk undervisning er graden af spillerens frihed.

Ofte er rækkefølgen i undervisningen fuldt ud bestemt, hvorimod computerspillet vil give spilleren mulighed for selv at vælge sine udfordringer.

Og hvordan strukturerer spillene så den frihed? I et spil står man jo over for samme udfordring som en underviser: Spilleren er nødt til først at møde udfordringerne på det tidspunkt hvor han er i stand til at overvinde dem.

En klassisk måde er at repræsentere spillets indhold med et kort. Spilleren kan bevæge sig rundt i de åbne områder, men skal først klare opgaver her inden han kan komme til de låste områder.

På samme måde kan man strukturere undervisningen således at eleven skal have vist en forståelse inden for et par grundlæggende felter inden hun får lov til at gå i gang med det mere avancerede. For at holde fremdriften i gang kan man sætte deadlines – visse punkter eleverne skal nå inden for en tidsgrænse.

Denne struktur har jeg anvendt og illustreret på dette kort som er brugt i min undervisning af fysik C-niveau i forløbet om bølger. Kortet blev printet ud og udleveret til hver gruppe af elever.

Kort over bølgeforløb, pdf-version

Kort til eleverne over forløbet

Kortet illustrerer hvordan man starter ved et af områderne til venstre. Hvert område svarer til en del af materialet (et afsnit i elevernes i-bog + en video), som både indeholder teori, eksempler og opgaver.
Når man har sat sig ind i teorien er det tid til opgaverne. Uanset om det er regneopgaver, simulationsopgaver eller en quiz vil hver løste opgave give et eller flere points. Området er så gennemført når der er opnået det antal points der står på områdets nøgle.
Til sidst skal eleverne gennemføre en afsluttende quiz, den kræver at de forinden har optjent nøgler i fire ud af fem områder, og har deadline i fjerde modul.

Eleverne kan så bruge kortets referencer til at arbejde selvstændigt gennem flere moduler, og har muligheden for at prioritere deres arbejde. I min planlagte undervisning har eleverne for eksempel mulighed for at lave simple eksperimenter eller løse en quiz.
En del af arbejdet er at eleverne i hvert modul skal forberede en opgave til fremlæggelse. Næste modul starter med fremlæggelse fra to grupper for hele klassen. Herefter finder eleverne sammen på tværs af grupperne, så alle kan fremlægge deres opgave inden de går tilbage til det almindelige arbejde.
Fremlæggelserne er selvfølgeligt tænkt til at holde eleverne seriøse i deres indsats, men er samtidig en øvelse i den mundtlige del af faget.

For at afprøve forløbet med de bedst mulige vilkår, valgte jeg en klasse der normalt er gode til at arbejde i grupper, og ikke skal holdes alt for tæt under opsyn for at lave noget. Forløbet var planlagt til fire moduler, og tog i alt fem. Et enkelt gik til juleafslutning, og selv om eleverne skulle arbejde en del af tiden, var de ikke helt effektive.

Lidt over halvvejs i projektet spurgte jeg eleverne om deres oplevelse. De var enige om at friheden i projektet var fedt, for eksempel sagde en elev at “hvis man en dag ikke gider arbejde med en opgave, så kan man tage en anden”. En anden savnede nogle enkelte læreroplæg, hun syntes det var rart at tingende ind imellem blev forklaret fra tavlen. Det klareste punkt var faktisk at eleverne gerne ville have spillet gjort endnu mere gennemført- når de stolt fortalte mig at de havde optjent en nøgle, forventede de at få en fysisk nøgle udleveret, eller en anden form for markering.
Så elevernes kommentarer blev naturligvis taget til efterretning. Vi fortsatte med projektet til det var afsluttet, der kom et opsamlende læreroplæg på, og eleverne fik mærker  og “ca-ching” lyd som tydelig markering når de havde vundet en ny nøgle.

Med tilføjelserne til projektet virkede forløbet rigtig godt, og jeg ser det som en meget velfungerende måde at anvende gamification på.
Hermed en opfordring til at afprøve konceptet i dit eget fag.
Jeg skal i hvert fald nok selv få brugt det igen.

Forløbet er en del af et projekt om at bruge gamification i undervisningen. Deltag i samtalen på facebook gruppen
Gamification i undervisningen
eller læs min blog
EnTankeAdGangen – Undervisning og Spildesign

Forløbet er tidligere beskrevet som planlagt projekt i blog-indlægget
Udforskning af viden

The following two tabs change content below.
Profile photo of Bo P. Ullersted

Bo P. Ullersted

Underviser i matematik og fysik på Varde Gymnasium. Jeg er meget interesseret i spiludvikling, og har spiludviklet på hobbyplan igennem flere år. Denne interesse har jeg kombineret så meget som muligt med min gymnasie undervisning, først i GameIT-linjen på Grenaa HTX, og senest i forbindelse med min pædagogikum opgave.

Leave a Reply

2 Comments on "Velfungerende gamification med udforskning af viden"

Kommentarer

Sort by:   newest | oldest | most voted
Dennis Pipenbring
Member

Det lyder virkeligt godt. Hvad bruger du til at lave dit spil?

wpDiscuz