Tegneserie som redegørelse af kompliceret tekst

Hej!

Jeg har brugt denne side på nettet til at arbejde med forståelsen af en tekst: Stripgenerator.com

Her kan eleverne (uden at oprette en konto) lave og gemme en tegneserie, som de selv laver. Det fungerer godt i sagalæsning i 1.g, for at forstå handlingen (enten et lille kapitel eller en samlet tegneserie over hele den læste saga) – I dansk er den god til de ældre tekster eksempelvis.

Jeg har for første gang også brugt det i min 2.g, hvor eleverne skulle læse en engelsk tekst med en masse flashbacks (hvor de havde meget svært ved at forstå, hvad det egentlig var der foregik) – men når man sætter dem til at lave en tegneserie, så er de tvunget til virkelig at sætte dig ind i handlinger og det fungerer (se et eksempel:).

Jeg bruger 30 min på det i slutningen af en time og gennemgår enkelte af dem i begyndelsen af efterfølgende time – ca. 20 min (Hvor udvalgte elever så selv fortæller (på engelsk) om handlingen, hvorfor de har tegnet/tolket teksten som de har osv.) – således kan eleverne forstå handlingen helt korrekt inden vi begynder analysen.

Udover, at det fungerer virkelig godt til at indlede tekstarbejde, så er det også noget eleverne synes er meget sjovt.

Der er den fordel, at eleverne kan forblive anonyme og ikke behøver oprette en konto osv. Ligeledes, så gemmes linket (vær opmærksom på, at når først den er gemt, så kan der ikke ændres i det – så de skal lave den færdige i timen) og de kan åbne det om tre år under læseferien.

Stripgenerator.com – Comic Creating Community
The following two tabs change content below.

Karina Fogtmann Berthelsen

Nyeste indlæg af Karina Fogtmann Berthelsen (se alle)

Leave a Reply

4 Comments on "Tegneserie som redegørelse af kompliceret tekst"

Kommentarer

Sort by:   newest | oldest | most voted
Anders Sørensen
Guest

Jeg synes dette ser både spændende og læringsmæssigt relevant ud. Det er et godt eksempel på at vi også kan tale om ny skriftlighed i forbindelse med IT.
Det appellerer både til de kreative og visuelt orienterede elevtyper og det (ud)stiller og udfordrer elevernes faglige evner!

Mette Breinholt
Member
Jeg har brugt stripgenerator i 1.g tysk i forbindelse med introduktionen af et tema om folkeeventyr (Grimm). Efter en indledende snak om eventyrelementer fik eleverne til opgave to og to at lave et lille tegneserieeventyr på kun 6 billeder – med udgangspunkt i et kendt eventyr. Man er nødt til at finde på meget kreative løsninger, da antallet af figurer og rekvisitter jo er ret begrænset. Eleverne synes helt klart, at det var rigtigt sjovt. Sprogligt er jeg dog i tvivl om, hvor meget de får ud af det – det blev til meget lidt tysk sprogproduktion i forhold til… Read more »
Lars Henriksen
Admin

Hej Mette – tak fordi du deler, – også når det ikke går lige efter planen. Vi skal ikke kun have plads til hurra-historier, dine erfaringer er værdifulde og sparer forhåbentlig tid og frustrationer for din kollega.

Tine Lund Klejs
Member

Jeg har selv brugt http://www.stripgenerator.com i forskellige sammenhænge i min undervisning: Det fungerer godt, og eleverne er glade for øvelsen. Jeg har leget lidt rundt med et andet lignende program, som jeg vil prøve at bruge næste gang i stedet: http://www.toondoo.com. Der er lidt flere muligheder, og figurerne og formerne er lidt mere fleksible. Undervisningsblogger Stine Dyrr skriver her om det: http://stineaaendyrr.blogspot.dk/2013/10/lav-tegneserier-med-toondoo.html

wpDiscuz