Saga snork

saga

Saga får kunstigt åndedræt af Google. Men ligemeget hjalp det. Sagaen døde.

Som den eneste i hele landet er jeg besværet næsten hvert år med en klasse der ikke orker at læse saga. I et fortvivlet forsøg på at gøre det mere spiseligt, forsøgte jeg at pynte det hele med Googles website-teknologi hvor mine elever så skulle lave indlæg i noget der kunne ligne en diskussion. Opgaverne var først tekstnære, dernæst analyserende og endelig fortolkende. Dette var maskeret som tre avisgenrer: nyhedsartiklen, baggrundsartiklen og endelig læserbrevet. Sagaen vi læste, var Ravnkels saga.

Fordelt i grupper skrev eleverne nyhedsartikler til hvert kapitel. Det kræver at man forstår det essentielle i et kapitel, og at man kan fremhæve dette i sin egen tekst. Det er svært. De fleste vil gerne genfortælle, og det helst i datid som kildeteksten. Første del af lektion gik med at skrive, anden del med at læse de andres indlæg for at pege på det indlæg som man syntes ramte nyhedsgenren bedst. Sidste del af lektionen foregik på klassen hvor vi kort fremhævede et eller to indlæg. Læreren synes at det var interessante diskussioner vi fik, hvor vi formåede at forstå hvad der foregik i sagaen, og samtidig havde fine overvejelser om hvad der gør en god nyhedsartikel (det vigtige først, nutid, effektivt sprog). Eleverne mente at det var kedeligt, specielt efter tredje lektion – hvor vi så havde fået læst og skrevet færdig om sagaen.

Reportagerne udgjorde fjerde lektion. Her udforskede nogle et særligt aspekt af det islandske samfund forklædt som en ultrakort baggrundsartikel (f.eks. om religion), andre skrev personbeskrivelser forklædt som nekrologer.

I læserbrevet til sidst skulle man forholde sig til noget af det som var sket i sagaen som om man var samtidig, og enten forsvare eller eller angribe dette.

Resultatet kan ses her

Hvad vil jeg gøre anderledes næste gang?

  • Lave flere forskellige tråde så det bliver nemmere at overskue. Mindst tre for de forskellige artikeltyper.
  • Kombinere det med introduktion til avisgenrene før forløbet – det skete samtidig med at vi skrev. Det var måske lidt forceret.
  • Lede efter et andet system end Google. Brugerstyringen er for omstændeligt med mindre man synes det er lækkert at sidde og oprette brugergrupper til alle ens forskellige typer elever. Det burde være en del af et fællessystem så vi ikke alle skal sidde og pusle – og lave fejl.
  • Få Ravnkels saga i den nye oversættelse der forhåbentlig snart kommer!

Nå ja, eleverne. Hm, de synes jo at det er voldsomt svært at læse noget fra før deres eget fødselsår. Jeg husker det godt. Sådan havde jeg det i gymnasiet så det er hverken gået frem eller tilbage siden jeg var dreng. Jo, fødselsåret er gået frem… så det jeg synes er en del af mig, synes de er sagastof. Jeg tror dog at jeg har fået gjort det lidt mere levende ved at de skulle visualisere de enkelte kapitler og gøre sig klart hvad der var vigtigt i dem. Jeg husker hvordan jeg selv red over endeløse sletter som 16 årig, kun afbrudt af at min lærer råbte ind i hovedet af mig at nu kløvede han en mand i to. Jeg håber at mine elever fik lidt mere ud af det end jeg gjorde. Og jeg er ret vild med idéen om at lade avisgenrene bære et tekstlæsningsforløb.

The following two tabs change content below.

Anders Skov

LektorHerning Gymnasium

Nyeste indlæg af Anders Skov (se alle)

Leave a Reply

1 Comment on "Saga snork"

Kommentarer

Sort by:   newest | oldest | most voted
René
Member

Man kunne også overveje at sammenligne med stamtavlerne i slutningen af hvert »Game of Thrones«-bind…

wpDiscuz