Sådan laver du netaviser

2013-02-08 19_27_14-Shine on the web _ Scoop

Projektundervisning munder ofte ud i en avis som produkt. Dermed indgår elevernes individuelle arbejde i et fælles klasseprodukt, som kan distribueres og læses af andre.

Artiklerne kan skrives i fx Word og gemmes og samles i PDF-format, som kan læses på de fleste platforme efterhånden.

Man kan også bruge tjenesten issuu.com til at uploade sin PDF, så man kan præsentere det lidt fiksere online, som fx vores skoleavis Aspir gør. Hvis man bruger gratisversionen af issuu.com får man reklamer ude i siden.

Jeg vil i stedet foreslå at man bruger blogs og ”Scoop it” – begge er gratis tjenester.

1)      Lad eleverne oprette en individuel blog hos enten wordpress eller Blogger. Det tager 10-15 minutter, og det er gratis.

2)      Lad eleverne arbejde med deres artikel som et blogindlæg med billeder og evt. videoklip. Det kan skrives helt som vanligt i Word eller One Note og kopieres ind som et blogindlæg til sidst.

3)      En redaktør – evt. men ikke nødvendigvis læreren – opretter en konto på Scoop it. Derefter oprettes et ’topic’, som skal være avisens titel. I min demo har jeg valgt ’It i unv’. Herefter ”scooper” redaktøren links til alle elevernes blogindlæg: Vælg ”New scoop” => ”Create your own scoop” og ”publish”. Så får man efterhånden noget, der minder om en webavis med links til elevernes artikler. Det er vigtigt at linket er til selve indlægget – ikke bare bloggens forside. Man får som regel linket til indlægget frem ved at klikke på overskriften – kopiér derefter adressen. Fx er linket til præcis dette indlæg “http://itigymnasiet.dk/sadan-laver-du-netaviser/” – mens hjemmesiden jo hedder itigymnasiet.dk.

Husk det er dit “topic”, som er “avisen”.

Redaktøren kan flytte rundt på indlæggene ved at klikke på ‘move’ på den lille toolbar under hvert indlæg. Måske kunne man lade eleverne diskutere, hvilke historier der skal prioriteres op eller ned. – men det er nok svært med en redaktion på 30 medlemmer.

Blogs+ Scoop.it har den store fordel frem for PDF at eleverne stadig kan rette stavefejl på deres egen blog efter at ”avisen” er publiceret. Hvis man laver en pdf, så skal hele baduljen konverteres igen, hvis man skal rette fejl. Det kan også nemt bruges igen i andre projekter i klassen, når man først har fået eleverne til at bruge blogs.

Andre anvendelsesmuligheder

  • Man må kunne bruge det i dansk til arbejdet med nyhedskriterier – lad eleverne ”scoope” fra dagens historier – hvilke historier prioriterer de?
  • Læreren kan også bruge det som en linksamling til eleverne. Man kan jo lave flere forskellige topics (”aviser”)

Man kan også samle materiale i en Wikispace eller på et Google Site, men det vil ikke helt give avisfornemmelsen – eller hur? Kender du andre metoder til at lave ”avis” med elever , så kommentér gerne nedenfor.

The following two tabs change content below.

Lars Henriksen

LektorHerning Gymnasium
Jeg underviser i dansk og historie - pt. nørder jeg mest med klassenotesbogen.

Nyeste indlæg af Lars Henriksen (se alle)

Leave a Reply

2 Comments on "Sådan laver du netaviser"

Kommentarer

Sort by:   newest | oldest | most voted
Kirstine
Guest
wpDiscuz