http://www.flickr.com/photos/surreal_badger/8573233746/

Onlinekurser i gymnasiet ?

http://www.flickr.com/photos/surreal_badger/8573233746/
Kilde: Flickr – markeret til genbrug

Et onlinekursus kan sammenlignes med et almindeligt undervisningsforløb, hvor tekster, video, quizzer og fora  lægges i en bestemt rækkefølge.  Man kan fx bede eleverne om at se en video og derefter svare rigtigt på 5 spørgsmål til modul  1, før man får lov at fortsætte til næste modul.  Både elever og lærere kan se, hvor de har mangler.

I de senere år er universiteter begyndt at lave onlinekurser  – såkaldte ’MOOC’s (Massive Open Online Courses) som man gratis kan deltage i. Prøv selv at kigge i Udacity eller Courseras kursuskataloger. Her kunne man måske udfordre nogle af de dygtigste elever?

Det vil tage rigtig lang tid at lave et ordentligt kursus. Og man skal jo sørge for at have rettigheder til materialet – eller skrive selv. Så det vil nok ikke gøre livet nemmere for lærerne. På den anden side kunne man måske have glæde af at dele  eller  lave kurser sammen i en faggruppe?

Hvordan vil man så bruge undervisningstiden ? Skal eleverne simpelthen sidde i klassen og tage kurset eller skal de gøre det hjemme? Jeg tror ikke at klassesamtalen og face-to-face undervisning kan undværes – men det kunne være et supplement/ en variationsmulighed. Læreren kan indgå i diskussioner med eleverne i kursets fora. Med tiden kunne man undervisningsdifferentiere på tværs af klasser ved at lade elever tage forskellige kurser på deres niveau?

Kritikere af MOOC’s siger det er en spareøvelse. Væk med læreren, ind med computeren. Det er der måske noget om.  Corydon vil måske gerne have 20 kinesere til at oprette MOOC’s til hele den danske gymnasieskole. Og så skal vi til at bruge mere tid på at følge med i folketingets dagpengereformer!

Nogle tænker måske gammel vin på nye flasker: Jeg ved godt at “virtuel undervisning” var meget oppe helt tilbage i 1990’erne. Der havde man måske bare ikke helt så mange muligheder for variation og interaktion med eleverne , som man har i dag.

Andre kritiserer MOOC’s for at være for bundne – top-down styret – eleverne har for lidt indflydelse på, hvad der skal læres – men det gælder jo også, når vi kører forløb efter en lærebog?

OK, jeg siger ikke at det vil være superfantastisk. Som billedet viser, så er mange undervisere trætte af at høre om “MOOC” som løsningen på alt. Men jeg har da lyst til at prøve det af.

Det tekniske: Hvis man opretter en WordPress-hjemmeside, kan man lave sit eget online-kursus med brugerregistrering og hele pivtøjet. Det kræver et webhotel, nogle få gratis plugins og så har jeg testet et enkelt betalingsplugin, som hedder WP Courseware. Udgifter i alt ca. 500 kr.

Her har jeg leget lidt med et eksempel – når man er oprettet som bruger bliver modulerne aktive og man kan klikke sig igennem kurset. (Du vil bare se en oversigt)

Jeg har selv tilmeldt mig et par stykker af disse MOOC’s i et øjebliks begejstring. Så får man mails om ting man skal læse og gøre. Men jeg må indrømme at jeg ikke får gjort noget ved det Siger det så mest om mig eller om MOOC’s ? 🙂

Hvad mener du? Kan du forestille dig at lave et forløb helt eller delvist som et onlinekursus, eller får denne tekst dig til at lede febrilsk efter dit efterlønsbevis … ?

The following two tabs change content below.

Lars Henriksen

LektorHerning Gymnasium
Jeg underviser i dansk og historie - pt. nørder jeg mest med klassenotesbogen.

Nyeste indlæg af Lars Henriksen (se alle)

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Kommentarer

wpDiscuz