Onenote på tavlen og i skyen

Variation i undervisningen medfører brug af mange forskellige aktiviteter og tjenester. Onenote er et værktøj som kan samle og organisere information, det være sig filer, tekster, tegninger fra E-tavle, fotos og links. Det er mit primære tavle-værktøj, og samler trådene fra alle aktiviteter i undervisningen.

Onenote er en del af Office 2013 til Windows og indeholder et udsnit af de velkendte funktioner fra Word og Powerpoint. Al min forberedelse, alt materiale og alle instruktioner og opsamlinger i klassen foregår med udgangspunkt i Onenote, men lektier og afleveringer gives stadig via Lectio. Du kan læse andre steder hvordan du konkret organiserer din Onenote, fx her.

Onenote screen

Alt mit materiale er placeret i skyen på Onedrive. Jeg opretter en Onenote-fil pr. hold, placerer filen på Onedrive, og deler den med eleverne via et link, som giver adgang til Onenote Online -en light-udgave af programmet. Eleverne tilføjer linket som en browser-favorit i begyndelsen af skoleåret. Indholdet synkroniseres via skyen hver gang der sker en ændring, og jeg har oplevet det som en stabil og rimelig hurtig forbindelse.

Har eleverne Onenote installeret, kan de også åbne holdets Onenote-fil i deres eget Onenote-program med større funktionalitet end online-udgaven. Programmet er pt. gratis til mange styresystemer (Windows, Mac OS, iOS, smartphones). Versionen til Windows har dog klart flere funktioner end versionerne til de andre styresystemer.

Jeg bruger mindre krudt på at huske om jeg har oploaded i Lectio, og hvad vi lavede sidst, for det er altid ved hånden. tweet

Men ikke nok med at eleverne synkront kan se den elektroniske tavle på deres egen skærm. De har forsøgsvis også fået rettigheder til at ændre indholdet i holdets Onenote. Tavlen er ikke længere min, men vores. Dvs. flere af de kollaborative opgaver, som klassen før har brugt GoogleDocs til, efterhånden integreres direkte i Onenote. Det stiller selvfølgelig krav til mig, om at gøre det tydeligt at tavlen er et fælles-dokument med fælles ansvar for indholdet. Bruger vi andre online-tjenester, ligger jeg dem som links i holdets Onenote.

Der er på sin vis ikke de store nye pædagogiske tiltag i at anvende Onenote, hvis man i øvrigt arbejder med web2-værktøjer. Men det letter min tankegang at materiale og aktiviteter i mine øjne er bedre organiseret. Jeg bruger mindre krudt på at huske om jeg har oploaded i Lectio, og hvad vi lavede sidst, for det er altid ved hånden. Når jeg skal forberede en lektion åbner jeg Onenote-programmet og med et klik kan jeg se hvad vi lavede sidst og fortsætte derfra. Hvis jeg yderligere arbejder sammen med en kollega fx i AT, NV, eller AP, kan vi dele en notesbog og hurtigt få et indtryk af hvad kollegaen lavede med klassen sidst.

Det mærkes at Onenote ikke er et dedikeret tavle-program, men et note-program -det er sværere at få tingene til hurtigt at se lækre ud. Samspil med andre applikationer og services står også på ønskesedlen f.eks. indsætte video-klip som kendes fra word og ppt. Og så er det et Microsoft-program med hvad deraf følger på godt og ondt.

Jeg er meget begejstret for Onenote. Tag selv et kig i et af mine holds Onenote.

 

Opdatering 16.10.2014: P.t. kan eleverne ikke hente vedhæftede filer i online-versionen af Onenote, hvilket måske hænger sammen med en “optimering” af hele vores o365-system i begyndelsen af skoleåret. Så lige nu er jeg tilbage til at oploade filer i Lectio. Arbejder på en løsning.

I øvrigt en spændende app på vej til onenote i o365: http://venturebeat.com/2014/10/07/microsoft-launches-onenote-class-notebook-creator-app-for-teachers-requires-an-office-365-subscription/

The following two tabs change content below.

Rasmus Kragh Wendelbo

LektorSvendborg Gymnasium

Nyeste indlæg af Rasmus Kragh Wendelbo (se alle)

Leave a Reply

6 Comments on "Onenote på tavlen og i skyen"

Kommentarer

Sort by:   newest | oldest | most voted
Lars Henriksen
Admin
Hej Rasmus – tak for dit indlæg og velkommen på bloggen. Onenote er rigtig smart, og det er også næsten de-facto standard hos vores pc-elever. Jeg ville nok bruge det mere, hvis det var tilgængeligt på alle platforme. Mange af vores elever kommer med æble-pc’er (i nogle klasser over halvdelen), og de har indtil for ganske nyligt ikke kunnet køre Onenote. Kan æbleversionen det samme som pc-versionen? Du skriver at nogle af dine elever ikke har Onenoteprogrammet – hvad går de så glip af? Jeg vil helst være på en platform med eleverne, hvor alle har lige vilkår. Kald mig… Read more »
Mads Acjhilles
Guest
Tak for inspirationen. Planlægger at anvende One Note som “undervisningsplatform” i faget virksomheds-økonomi det kommende skoleår (i en forsøgs klasse, som skal til portfolio eksamen). Jeg vil som dig dele min notesbog for undervisningen med klassen, – en “nul base” notesbog, som afspejler mine planer for undervisningen (design for undervisningen). Til den konkrete time vil jeg lade eleverne flette min side til timen med deres egen notesbog for undervisningen i faget. Min side til dagens undervisning kan omfatte noget indhold til formidling, vedhæftede øvelser, links til eksterne kilder, videoer m.m. Siden skal primært lægge op til aktivitet og involvering i… Read more »
Mads Achilles
Guest
Det mest simple ville være hvis eleverne kopierede fra min note til deres egen, men korrekt – så løber jeg den risiko, at min note bliver smadret af elever, der eksempelvis flytter siden i stedet for at kopiere. Hm … jeg kunne bare sende den aktuelle side til eleverne eller eksportere den til eksempelvis Google Drev, hvor eleverne kunne hente siden. Tror nu jeg vil vedhæfte den aktuelle side til skemaet i Lectio. Når eleverne henter filen viser den sig i Åbne noter – herfra flyttes de den ind i deres note til faget (portfolio). Hvad siger du til det,… Read more »
wpDiscuz