Rasmus Kragh Wendelbo

  • Det har længe irriteret mig, at jeg pumper meget information fra min undervisning ind i OneNote, men lektier og generering af undervisningsbeskrivelse (UVB) skal foregå via en anden platform (Lectio i mit t […]

    • Hej Rasmus

      Tak for din fine beskrivelse med mange inspirerende fif. De fik mig til at lege videre med mærker og skabeloner. Her er et par af mine erfaringer:

      Man kan med fordel nummerere sine mærker under Rediger mærke | Vist navn, så de kommer til at stå i den rækkefølge man ønsker.

      Lægger man vejledninger eller noter til fx kemiøvelser eller demonstrationsforsøg kan man med fordel lave en underside hvis link man kopierer til oversiden og sætter det relevante mærke på. Så vil den mærkeoversigtsside man kan generere indholde klikbare links til undersiderne. Undersider kan foldes ind og ud, så de ikke fylder unødigt.

      Man kan med fordel lægge et link (breadcrum) til oversiden øverst på en underside for at lette navigationen. Opgaver som distribueres kan også gives et link tilbage til den lektion de gives i eller til.

      Til skabeloner er det lettere at styre layoutet, hvis man bruger tabeller – evt. tabeller i tabeller – og man kan skjule tabelrammen. Bemærk også, at man kan lave sin egen grafik ved at indsætte et billede og angive det som baggrund (med et højreklik). Billeder kan bruges mnemoteknisk eller som “lille opgave under fraværsregistrering” (hvad kaldes dette glasudstyr etc.).

      Mvh Anders

    • @Anders: Tak for din kommentar. Jeg forstår ikke helt det med “tabeller i tabeller” i skabeloner – kunne du ikke lokkes til at lave en blog om det?

  • Rasmus Kragh Wendelbo kommenterede på indlægget, Vi skal kode! 8 måneder, 2 uger siden · 

    Super Sidsel. Vi havde også gang i Lego-robotterne. Nogle elever kan, som jeg, godt lide at have noget fysisk at forholde sig til.

  • Tak for input Lars. Ja, mht. til showstopper er Kahoot ikke dårligt. Quizlet Live er noget helt andet. Her kunne man overveje at samle op på nogle af spørgsmålene efter de har gennemført quizzen.

  • Tak for det. Af de nævnte grunde har jeg ikke brugt Kahoot i hvert fald den sidste måned. Så glædeligt at de også har fået et kollaborativt format!
    Jeg ved ikke hvordan du skal gøre mht. grammatik. Quizlet Live baserer sig på almindelige Flashcards (som eleverne altid kan tilgå), og dem er du sikkert vant til at bruge, men måske ikke til grammatik.

  • Mange elever elsker Kahoot. Det er sjovt med en lille konkurrence. Du kan læse mere om Kahoot her. Jeg har brugt det mest meningsfuldt, når eleverne laver spørgsmålene, eller når jeg knytter nogle kommentarer til […]

    • Hej Rasmus. Det ser interessant ud. Jeg sad lige og prøvede at lege med det i dag, og jeg måtte desværre give op. Jeg skal vist bare lige udtænke, hvordan jeg kan bruge det til grammatik på en smart måde. Jeg vil også lige kort nævne, at Kahoot faktisk lige har åbnet for en ny “team”-funktion, så man også kan spille sammen i hold der. https://getkahoot.com/blog/kahoot-team-mode-boosts-collaboration

      • Tak for det. Af de nævnte grunde har jeg ikke brugt Kahoot i hvert fald den sidste måned. Så glædeligt at de også har fået et kollaborativt format!
        Jeg ved ikke hvordan du skal gøre mht. grammatik. Quizlet Live baserer sig på almindelige Flashcards (som eleverne altid kan tilgå), og dem er du sikkert vant til at bruge, men måske ikke til grammatik.

    • Det med læringsværdien og Kahoot er rigtigt, men jeg har fundet ud, at det giver rigtig meget at stoppe Kahoot’en flere gange undervejs og så bede eleverne om at uddybe svar og svarmuligheder. På den måde kommer man mere i dybden. I første omgang synes eleverne, at det er en showstopper, men de vender sig hurtigt til det. Ideen med at stoppe spil undervejs for at skabe refleksionspauser har jeg fra spil- og læringsteoretikeren Thomas Henriksen. Se bl.a. “Extending Experiences of Lerning Games: Or Why Learning Games Should Be neither Fun, Educational nor Realistic.” 2008.

    • Vil da prøve det af – og vender så hårdt tilbage. Du har jo før set mig som djævlens advokat (jf. Flipped Classrom 😉

    • Ja, det gik rimeligt hurtigt. Jeg har ikke den dér beta med live ude til højre. Kræver det betaling? Eller skal man oprette et hold inde i Quizlet først?

      • Prøvede Explorer i stedet for Chrome, og så var der ingen problemer. Bortset fra, at man ikke umiddelbart kan se, hvordan tingene ser ud for eleverne. Prøvede så med hhv. mobil, Ipad og ekstra computer, men det var ikke nok, man skal være 6 på før man kan prøve det af….

    • Tak for input Lars. Ja, mht. til showstopper er Kahoot ikke dårligt. Quizlet Live er noget helt andet. Her kunne man overveje at samle op på nogle af spørgsmålene efter de har gennemført quizzen.

  • Det ville være oplagt med et plugin. Der må være en dybere forklaring på, at vi ser meget få plugins fra andre tjenester til o365.
    Havde ikke set dit indlæg 🙂 Tak for det.

  • Som en del af elevernes videnskonstruktion, sætter jeg dem af og til, til at løse forskellige små træningsopgaver med begrebskort, navngivning og lignende. Kolleger fra Nyborg Gymnasium har gjort mig opm […]

  • Rasmus Kragh Wendelbo kommenterede på indlægget, EdCamp 1 år, 5 måneder siden · 

    Hej Lars!

    1) Ja, i begyndelsen skal man nok have et mål, så det ikke virker, som om det hele sejler. Det kan jo være blødt formuleret fx Veje til mere læring.
    Hos os var et fokus (LMS). Man kunne byde ind med emner inden campen, og vi havde forslag til emner, så der var lidt struktur.
    Måske et fokus og planlagte emner, men åbenhed for inp…[Læs mere]

  • En EdCamp er et møde, hvor deltagerne selv bidrager med alt indholdet. Der er ikke forberedt dagsorden eller oplæg, men alle kan byde ind både med spørgsmål, viden og holdninger. Formen hylder mange af de prin […]

    • Tak for indlægget Rasmus – og for at du prioriterer tid til videndeling.
      Jeg kunne godt tænke mig at prøve Edcamp-konceptet af på en pædagogisk dag – men det er jo lidt tricky at man ikke ved, hvad der skal samles op på til sidst og hvor udviklingen går/skal gå hen bagefter, hvis dagsordenen er helt åben.

      Mht. Google Apps vs. Office365, så er vi på min skole på vej over til sidstnævnte med den begrundelse at Google ikke overholder persondataloven. Derfor undrer det mig at man bruger Google Apps på andre skoler – med mindre vi er fejlinformerede?

      Hvad lærte du i workshoppen om klassenotesbøger, Rasmus?

      • Hej Lars!

        1) Ja, i begyndelsen skal man nok have et mål, så det ikke virker, som om det hele sejler. Det kan jo være blødt formuleret fx Veje til mere læring.
        Hos os var et fokus (LMS). Man kunne byde ind med emner inden campen, og vi havde forslag til emner, så der var lidt struktur.
        Måske et fokus og planlagte emner, men åbenhed for input er en måde at starte = ½EdCamp. Dog tror jeg, at der skal skubbes lidt, for at få åbnet posen med forslag -vi er meget vant til at få serveret indhold. På sigt kunne en årlig EdCamp på skolen uden fokus være interessant at afprøve.

        2) Det er også sådan jeg har forstået brugen af Google. Jeg har dog endnu ikke set dokumentation for, at man overtræder loven (eller kommer til det i fremtiden) med Google, og derfor tror jeg at mange skoler ser igennem fingre med mulige juridiske problemer.

        3) Syntes ikke jeg ville copy-paste fra ITCfyns FB-side til selve indlægget, but here goes:
        “Jeg fik indtryk af at rigtig mange bruger OneNote og eksperimenterer med Klassenotesbøger. I en klassenotesbog er der bl.a. individuelle områder, hvor hver elev og læreren har adgang og kan skrive sammen. Nogle anvendelser for disse, som jeg fik med hjem:
        • Noter i timerne. Eleverne skal tage noter, det er en studiekompetence. De kan endda optage små lyd-/videoklip med OneNote fx i sprogfagene.
        • Mindre skriftlige afleveringer på modulbasis. En mellemting mellem en skriftlig aflevering og private noter. Eleven oparbjeder en portefølje.
        • Lærer indsætter et screenclip fra skriftlig aflevering, som eleven skal arbejde videre med, så word/pdf reader ikke skal åbnes igen.
        • Reflektioner over egen skriveproces efter skriftlige afleveringer.
        • Eksperimenter dokumenteres med billeder. OneNotes skabeloner til sider kan evt. bruges.
        Eleverne (og lærerne) foretrækker de værktøjer de kender: FB, word, google docs, men kan lære at bruge nye gennem gode argumenter, ejerskab og øvelse. Jo flere lærere der går sammen om at bruge bestemte værktøjer, desto nemmere bliver det for alle parter.”

  • Inden for Maker-kulturen skabes mange hjemmelavede
    digitale løsninger. En platform for dette er Arduino, en italiensk mikro-controller, som kan modtage, forarbejde og sende digitale signaler og derved fx styre e […]

  • Jeg ser stort potentiale i dialog og adgang til autentiske eksperter og målgrupper. Det kan dog være et stort arbejde at finde -Britt her var heldig at falde over en tosse som dig :-), men jeg synes tit jeg møder “har ikke tid” i hvert fald på universiteterne. Derfor vil jeg opfordre lærerne, inkl. mig selv, til at agere eksperter for hina…[Læs mere]

  • Hvem kan tage æren for en original ide i denne tid? Men jeg leder stadig efter et mere dedikeret værktøj end Google Forms, så eleven kan følge som egen udvikling. Måske et almindeligt dokument er svaret p.t.

  • Rasmus Kragh Wendelbo kommenterede på indlægget, Benspænd 2 år, 4 måneder siden · 

    Havde jeg fået den med Pink Floyd, var jeg i vanskeligheder. Men der er ingen særlige begrænsninger på benspændene, som gerne må ligne en plan fra Olsen-banden.

  • En gruppe på ca. 10 lærere på mit gymnasium har leget en lille leg i 2015, som evt. inddrager IT: Hver uge bliver en fra gruppen valgt ved lodtrækning. Den heldige tildeles et pædagogisk benspænd af ca. 1 moduls […]

    • Hej Rasmus – tak for indlægget. Jeg tror du har helt ret I at vi også skal huske at lege. Jeg synes nogle ben bliver spændt lidt hårdere end andre.. 🙂

  • Tak fordi vi kan følge udviklingen.
    Apropos dagens nyheder (http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2015/02/09/0209230517.htm), at mange lærere står ret alene med deres erfaringer og projekter: Har I tænkt over hvordan I vil dele jeres erfaringer i organisationen?

  • Jeg havde tit svært ved at forstå hvad fag som dansk og historie gik ud på i min gymnasie-tid. Og kan godt forstå at nogen elever kan have problemer med at knække studie-koden når der fx står “analyser teksten” […]

    • Og her gik jeg og troede at jeg selv havde fået den geniale idé at gøre noget i den retning med de faglige mål i historie – inkubationstiden fra man har set noget, til man selv bruger det er nogle gange et halvt års tid 🙂 Tak for ideen, Rasmus.

      • Hvem kan tage æren for en original ide i denne tid? Men jeg leder stadig efter et mere dedikeret værktøj end Google Forms, så eleven kan følge som egen udvikling. Måske et almindeligt dokument er svaret p.t.

  • Hent mere

Om brug af it i undervisningen i ungdomsuddannelserne