Lars Henriksen

  • Jeg har kun brugt OneNotes klassenotesbog i dette skoleår,  men jeg er voldsomt begejstret. Jeg har efterhånden brugt OneNote i cirka fem år, men med klassenotesbogen er OneNote trådt et elefantskridt foran konku […]

  • Hvad er fordelene ved at inddrage spil-elementer i undervisningen?
    Selv har jeg sammen med Søren Lindgreen udgivet begrebskortspillet “kort om samfundsfag” og blogger også om emnet på lektionen.dk
    Håber i har lyst at dele jeres erfaringer, gode artikler, links mv.

  • 2 ildsjæle og en programmør er gået sammen i et nyt non-profit projekt kaldet WordJuggle, der ved hjælp af digitaliseringens muligheder søger at mindske brugen af computere i undervisningen.

    Målet er at […]

  • Frau Czepluch ændrede deres profilbillede 2 år, 10 måneder siden · 

  • Torsdag d. 11. september sætter vi for alvor gang i Paderup Gymnasiums IT-supervisionsprojekt for skoleåret 14/15. 16 lærere har organiseret sig i fire grupper, der hver især kaster sig ud i et forsøg med at få […]

  • Marianne Furumo blev registreret som medlem 3 år, 1 måned siden · 

  • Henning Romme Lund ændrede deres profilbillede 3 år, 1 måned siden · 

  • Jeg har – inspireret af min gode kollega og pædagogikumvejleder Kim Pedersen – anvendt Lectios spørgeskemafunktion til at afkræve et produkt fra eleverne i forbindelse m. lektielæsning.

    Lectio_-_spørgeskema

    I mit forløb om romantikken ville jeg sikre mig, at eleverne fik læst (og fordybet sig i!) kerneteksten, og derfor oprettede jeg små spørgeskemaer på Lectio som en del af lektien.

    Her er et eksempel:

    Giv et kort handlingsreferat af Chr. Winthers ”Flugten til Amerika”

    Se eksempler på elevbesvarelser:

    Referat_001

    Det muliggjorde differentiering af eleverne ift. forberedelse. Spørgeskemaet var ikke anonymt. De elever, som ikke havde læst, dvs. besvaret spørgeskemaet, fik tildelt traditionelle arbejdsspørgsmål og arbejdede med dem udenfor (de skulle så aflevere deres besvarelse inde på klassens Google Drev). Resten af klassen blev indenfor hos mig, hvor de arbejdede med ordskyer (se Marie Bach Pedersens indlæg) og differentierede mindmapperspektiveringer (se indlæg om Padlet).

    Fordele:

    Muliggør differentiering ift. forberedelse
    Giver et stærkt udgangspunkt for kvalificeret arbejde med teksten (det er meget let at læse et par handlingsreferater op og derved få et godt overblik over eventuelle misforståelser)
    Gør lektien mere meningsfuld, i og med at den anvendes meget konkret i selve undervisningen

    Andre eksempler:

    HV-spørgsmål (med fordeling ud på de enkelte elever, så der gives en individuel lektie)
    5 centrale ord

    Hvor alle produkterne og besvarelserne har fungeret som åbningen for arbejdet med teksterne.

    Ulemper:

    Det er en smule “Big Brother is watching”
    Nogle elever kan måske godt have lavet lektien, men bare ikke kopieret den ind i spørgeskemaet, så sørg for ikke at lukke for besvarelsen, før timen går i gang – og mind eleverne om, at de skal huske at besvare spørgeskemaet, når du kommer ned i klassen, så de kan få kopieret deres svar over

  • ERFARINGER MED E-PORTFOLIO I BK: På mit blandede bk-hold (1.g C-niveau) har vi siden januar i år arbejdet med en e-portfolio i billedkunst via Google blogger. Eleverne har oprettet sig selv og tilknyttet mig som lærer, så det kun har været mig og hver individuel elev, der har haft adgang til hver blog.
    Kravet til indholdet har været alle eleve…[Læs mere]

  • Lene Baake blev registreret som medlem 3 år, 5 måneder siden · 

Om brug af it i undervisningen i ungdomsuddannelserne