Michael Gylden-Damgaard

  • Hvert år arrangeres der en særlig studieretningsdag for alle 1g-klasser på Herning Gymnasium. Tidligere har de været brugt til sammenrystning i de “nye” studieretningsklasser efter deres endelige valg ved juletid, men eftersom der praktisk talt ikke længere er nogen der skifter klasse, har vi skiftet fokus på disse studieretningsdage. I år blev vi 1 1q og 1d enige om at transmogriffe dagen om til en slags innovationsdag, hvor hensigten var at lave et produkt der skulle komme en reel modtagergruppe til gavn. Vi arbejdede i dansk og engelsk, og produktkravet henover de to klasser var at lave en hjemmeside til skolens udvekslingselever, hvor de kunne få input til lokale steder, begivenheder og seværdigheder, som eleverne SELV benyttede sig af. Altså et produkt fra elever til elever.

    Til formålet endte vi med at bruge wix.com – et gratis site, hvor man kan bygge sine egne (ret flotte) drag-and-drop hjemmesider. Lærerne selv havde egentligt tænkt at wikispaces.com kunne være brugbart, men da en af eleverne selv foreslog wix.com, gav vi frie tøjler (det var jo også pointen med dagen – at de selv skulle lave det hele). Arbejdet foregik såleds at klasserne blev inddelt i grupper, der brainstormede ideer frem og bearbejdede dem efter KIE-modellen. Undervejs fik klasserne en danskfaglig indføring i de journalistiske genrer, nyhedstrekanten og lignende, så de havde et fagligt grundlag for at gøre deres tekster gode og grundigt bearbejdede. Da ideerne var uddelt, gik grupperne i gang med at skrive og finde billeder og informationer om deres ide.

    Vi oprettede en særlig redaktørgruppe, der for det første skulle stå for wix.com-arbejdet og for det andet, skulle læse gruppernes produkter igennem for sproglige fejl og mangler (og sende dem tilbage til grupperne, hvis der var problemer). Denne gruppe var naturligvis udvalgt på forhånd og bestod af de eleverne i klassen der var bedst til engelsk og havde flair for design og it-værktøjer. Efter endt tekstproduktion og -redigering, bad vi så grupperne om at fremstille et videoprodukt til at akkompagnere deres tekst hjemmesiden – med to formål; at øve deres mundtlige engelsk på linje med deres skriftlige, og gøre hjemmesiden mere personlig og interessant for skolens udvekslingselever. Videoerne blev uploadet til YouTube og var derfra lette at embedde i wix’en. Det hele endte efter blokdagen (over to dage, en for hver af klasserne) med denne side.

    Wix.com virkede rigtigt godt og var enkelt nok til at eleverne selv kunne lave ret flotte produkter uden meget hjælp eller træning forud for selve arbejdet. Der var ovenikøbet nemme muligheder for at integrere siden med diverse Web2.0-funktioner, Facebook, Twitter, Googlemaps og lignende. Det kan klart anbefales, dog nok mest til enkeltstående medieprodukter.

  • Michael Gylden-Damgaard ændrede deres profilbillede 4 år, 10 måneder siden · 

  • Michael Gylden-Damgaard ændrede deres profilbillede 4 år, 10 måneder siden · 

  • Michael Gylden-Damgaard blev registreret som medlem 5 år, 1 måned siden · 

Om brug af it i undervisningen i ungdomsuddannelserne