Tyskfaggruppen

  • Lene Baake skrev en opdatering i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 3 år, 4 måneder siden · 

    Twitter i tysk
    Twitter har været et vigtigt værktøj i min tysk-undervisning de sidste 3 år. Det har bidraget til at skabe variation, aktivitet og inklusion.
    Alle elever på Handelsgymnasiet i Skive opretter fra dag 1 en twitter-account samt opfordres til at downloade tweetdeck. Med den enkelte klasse aftales et relevant hashtag #, som ikke alle…[Læs mere]

  • Lene Baake meldte sig ind i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 3 år, 4 måneder siden · 

  • Line Vilsen meldte sig ind i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 3 år, 6 måneder siden · 

  • Mette Breinholt skrev en opdatering i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 4 måneder siden · 

    TYSKFAGGRUPPENS ERFARINGER MED QUIZLET.COM

    HVAD KAN PROGRAMMET?
    Programmet quizlet.com kan lave gloselister, og er derfor særligt anvendeligt i fremmedsprogs-undervisningen. Gloselister skal forstås i meget bred forstand. Man skriver ”gloserne” ind i to søjler – i den ene søjle fx de danske og i den højre søjle de tyske. Men man kan også have e…[Læs mere]

  • Romana Stoubæk skrev en opdatering i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 4 måneder siden · 

    Jeg har brugt nu quizlet i over et år. Jeg lærte den at kende, da jeg var på mobilkursus for spansklærere.
    Jeg bruger Quizlet nu ikke kun på computer, men også på iPad og smartphone. Quizlet har nemlig apps både til apple (flashcardlet) og android (flashcards+). Jeg beder eleverne om at installere disse apps på deres mobiltefoner, som altså gi…[Læs mere]

    • Og en anden god ting med quizlet er, at den kan emeddes som widged på wikispaces fx. og eleverne kan træne gloser direkte fra deres projektside.

  • Mia Falbe-Hansen skrev en opdatering i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 4 måneder siden · 

    Så stiftede 1m bekendtskab med Quizlet i dag. De trænede i 25 gloser til Trümmerliteratur-teksten “Die rote Katze”. Jeg var godt klar over, at teksten ville være ret svær for dem, så selvom de havde forberedt sig på den første side af den hjemmefra, så startede jeg med at introducere de forskellige måder til at træne gloserne i Quizlet og derpå f…[Læs mere]

  • Mette Bonde Lauritsen skrev en opdatering i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 4 måneder siden · 

    Mine erfaringer med Quizlet ligner dem, der allerede er blevet beskrevet af andre.
    Man kan måske påpege, at quizlet faktisk er god at bruge for eleverne derhjemme. Ofte er eleverne ikke særligt motiverede, når de skal sidde og øve en lang række med gloser derhjemme. Hvis de derimod får lov til at gøre det via quizlet, hvor de kan spille scatter…[Læs mere]

  • Anna Wilkens skrev en opdatering i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 4 måneder siden · 

    Quizlet kan bruges til glosetræning både før og efter læsning af tekst.
    Eksempel på FORARBEJDE: Vokablen-zu-Das-Ende-einer-Kindheit (Quizlet.com)
    Gloserne trænes i Quizlet før læsning af teksten, så gloserne genkendes under læsningen af teksten. Efter læsningen en glosetest, hvor eleven kun konkurrere…[Læs mere]

  • Anita Kjær Andersen skrev en opdatering i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 4 måneder siden · 

    Mine erfaringer med quizlet:
    Jeg har indtil nu brugt det to gange i min tyskundervisning, til personbeskrivelse og til glosetræning.

    Den første gang spillede vi i 1.b Margretheskål. Her skulle de i grupper på skift forklare, hvilken person der stod på kortet uden at bruge navnet/betegnelsen. I første runde måtte de bruge alle de ord, de kunne…[Læs mere]

  • Mai Philipson skrev en opdatering i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 4 måneder siden · 

    Hermed mine erfaringer med quizlet:
    Jeg oplever, at mange elever har et overraskende begrænset (aktivt) tysk ordforråd, og at dette ofte er deres største udfordring, når de skal kommunikere på tysk. Desuden oplever jeg, at eleverne tit synes, at selv sprogligt simple tyske tekster er meget svære at forstå. 1p efterlyste i denne sammen…[Læs mere]

  • Tanya Møller meldte sig ind i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 7 måneder siden · 

  • Mia Falbe-Hansen skrev en opdatering i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 7 måneder siden · 

    Tanya og jeg sidder til IT-Spring møde for fagbestyrerne og får repeteret noget af det, som CG introducerede i sidste måned.

  • Mette Breinholt skrev en opdatering i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 8 måneder siden · 

    Nu var jeg ikke til det samme intromøde til it-springet som I andre, da jeg havde feriefri i går. Jeg var til intro hos Lars i sidste uge, og som jeg forstod det på ham, skulle man afprøve et bestemt program, som man skulle evaluere. Skriftlighed er derfor måske for stort og diffust? Jeg er med på elektronisk retning, men hvis det ikke er i gamme…[Læs mere]

    • Jo, du har helt ret: vi kan ikke nøjes med emnet “skriftlighed” – vi SKAL udvælge 1 eller 2 konkrete IT-redskaber, som vi i faggruppen vil afprøve. Jeg tænker, vi skal bruge noget af videndelingseftermiddagen på at blive enige om dem.

  • Anna Wilkens skrev en opdatering i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 8 måneder siden · 

    Skriftlighed lyder som et godt bud. Anna W

  • Romana Stoubæk meldte sig ind i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 8 måneder siden · 

  • Mette Breinholt meldte sig ind i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 8 måneder siden · 

  • Mai Philipson skrev en opdatering i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 8 måneder siden · 

    Hej tyskere.
    På IT-spring-mødet fortalte CG om vores opgave: vi skal vedtage et fælles IT-indsatsområde i faggruppen, og i løbet af foråret skal vi her på siden rapportere om vores erfaringer.
    Som indsatsområde vil jeg foreslå “skriftlighed”, fordi der er mulighed for at arbejde med meget forskelligt, bl.a. elektronisk retning. Hvad siger I?

    Kh Mai

    • Hej
      Enig.
      Jeg var deværre ikke i dag men har lært meget på de tre fagdidaktiske kurser og på mobillæringkursus og vil dele med jer. Hvis vi får en vidensdelingsdag, kan vi gøre det der. Jeg har selv prøvet googledocs, todaysmeet, popplet, piratepad, wallwisher, stripgenerator (det har Anita også), osv. alle gode værktøj til skriftilighed.

    • Hallo Mädels

      Det lyder fornuftigt med valg af “skriftlighed” – og jo med den elektroniske retning. Programmet easycorrect var en mulighed, som jeg gerne vil prøve. Mine egne indspillede makroer er i ged, ifølge Christian.
      Kh Mia

    • Hallo Mädels

      Det lyder fornuftigt med valg af “skriftlighed” – og jo med den elektroniske retning. Programmet easycorrect var en mulighed, som jeg gerne vil prøve. Mine egne indspillede makroer er i ged, ifølge Christian.
      Kh Mia

  • Claus Gregersen meldte sig ind i gruppen Gruppelogo af TyskfaggruppenTyskfaggruppen 4 år, 8 måneder siden · 

  • Hent mere

Om brug af it i undervisningen i ungdomsuddannelserne