Gamification

Gamification -at bruge spil-mekanismer- siges at være på vej i undervisning, og bliver ofte skældt ud for kun at give ydre motivation i form af gulerod og pisk. Som tidligere “gamer” og dungeon master kan jeg alligevel ikke lade det ligge.

spil

Nogle af de spil-mekanismer som motiverer spillere kan være valgfrihed og flere veje til succes, en god historie, hurtig feedback, konkurrence, tilfældige begivenheder. Jeg vil undersøge om de kan bruges meningsfuldt i undervisning.

I FB-gruppen “spil i skolen” er jeg faldet over www.classcraft.com, som er en gratis spil-motor. Hver elev får sin egen avatar med forskellige point: experience-, hit-, magic- og action points. Eleverne fordeles på hold. Lektier, opgaver og adfærd giver hhv. experience points (XP) eller tab af hitpoints. Når eleven har samlet tilstrækkelig XP kan han/hun vælge mellem forskellige privilegier fx ekstra tid ved prøver, FB-tid, udsættelse på skriftlige afleveringer.

Spil-motoren hjælper med at styre elevernes points, privilegier og hold m.m. Selve fag-indholdet må man selv komme med. Jeg har ikke prøvet classcraft -der er for mange elementer jeg skal tilpasse for at ramme målgruppen og for mange forskellige point-typer -systemet er for kompliceret i mine øjne. Så vidt jeg ved afprøver Marie Krogh Appel pt classcraft med et 2g historie-hold -måske hun har en anden mening.

Inspireret af denne blog http://www.onlineuniversities.com/blog/2013/07/5-easy-steps-to-gamifying-highereed/, har jeg i stedet lavet mit eget lignende system til at afprøve nogen spil-mekanismer, i et kort forløb sammen med 9 kemi-elever inddelt i to hold. Målene med forløbet skal være meget klare og eleverne skal være med til at komme med input til spillet hele tiden. De mekanismer vi vil afprøve er:

  1. Vis valgfrihed mellem aktiviteter
  2. Instant feedback = XP point (experience points)
  3. XP giver privilegier
  4. XP-tavle (scoreboard) i regneark
  5. Tilfældig begivenhed i begyndelsen af hvert modul

Jeg fik et familie-medlem, Peter Josef Kuczynski, fra firmaet Gametools, til at introducere nogle af mekanismerne for eleverne. Du kan se det her hvordan:

Potentielle problemer er bl.a.: Hvordan undgår jeg at bruge al min tid på summativ evaluering og feedback? Eleverne skal på banen, men hvordan? Og ser eleverne kun en point-score, uden at lære af deres fejl? Hvordan giver jeg valgfrihed uden at drukne i forberedelse? Bidrager spil-mekanismerne til støj og ikke til fordybelse?

Opdatering 16.10.2014

Vi er stadig i gang. Mit indtryk er at eleverne synes det er sjovt og går meget op i det, om end nyhedens store interesse er forsvundet. Jeg har det ligeså. Enkelte er sakker bagud i point, hvilket kan virke demotiverende, og jeg må lægge tilfældige begivenheder ind, som kan bringe dem tilbage: Matador-legatet!

For at mindske den administrative byrde, fører eleverne selv point i hvert modul via et fælles google-sheet. Og som dokumentation for at de har løst de aktiviteter, som de tager point for, skal alt materiale lægges i en personlig google-mappen (delt med mig). Desuden har jeg bevæbnet mig med en stak laminerede kort a hhv. +10 og -10 point, som jeg prøver at uddele flittigt efter adfærd. For at øge samarbejdet får man også point for at dele materialer og produkter med sine hold-kammerater. Her savner jeg en mekanisme til at motivere at alt materialet bliver gennemset og vurderet a la “du får først point når du har kommenteret opgaveløsningen”.

Forløbet er snart slut, og vi skal evaluere. Summativt i form af et boss-battle -en traditionel prøve, og som en overraskelse for eleverne, skal hvert hold i kryds-forhør af en kemilærer-kollega, som har lovet at agere boss.

Noget af det sværeste at honorere i forløbet til nu har været valgfriheden -der er nogen teorier, metoder og opgaver som jeg vurderer at vi skal igennem. Desuden er det en gruppe elever som i forvejen er meget motiverede, så næste udfordringer bliver bl.a. et større og mere blandet hold.

Opdatering 28. november 2014:

Forløbet er for længst slut. Evaluerede med eleverne, og til min overraskelse (kald mig naiv) var de ikke specielt begejstrede -og de må endda regnes til meget motiverede elever, med flere ‘gamere’ iblandt. Flere havde tabt interessen og kunne ikke relatere sig til spillet. Måske er mødet med eleverne 2 gange om ugen ikke nok til at holde sådan et spil kørende.

Jeg vil arbejde videre med gamification, om end der går noget tid inden jeg kaster mig ud i et større forsøg igen. Men mindre kan også gøre det, små elementer af spil-mekanismer er måske vejen.

The following two tabs change content below.

Rasmus Kragh Wendelbo

LektorSvendborg Gymnasium

Nyeste indlæg af Rasmus Kragh Wendelbo (se alle)

Leave a Reply

13 Comments on "Gamification"

Kommentarer

Sort by:   newest | oldest | most voted
Lars Henriksen
Admin

Superspændende Rasmus.
Hvis ‘gamification’ ser ud til at give et læringsmæssigt udbytte og motivere eleverne, hvorfor skulle vi så lade det ligge? Jeg har selv en søn som er meget optaget af computerspil og at avancere i det.
Inviterer du ikke Marie Krogh Appel til bloggen?
Glæder mig til fortsættelsen! 🙂

Lars Due Arnov
Member

Spændende med de hér pointgivende systemer – arbejder selv med points i en række forløb. Men også fine overvejelser omkring problematikker.

Christian Prip
Guest

Skide sejt! Jeg følger opmærksomt med. Hvis du kan modellere det over League of Legends/MOBA-genren, vil du få mange unge mennesker med.

Bo Päivinen Ullersted
Guest
Hej, jeg arbejder pt. med gameification i opgaven i teoretisk pædagogikum. Vil meget gerne skabe et netværk af folk med erfaringer/interesse inden for dette. Har allerede en professionel spiludvikler at sparre med, så det er de praktiserende undervisere der skal på banen nu. Opretter nok en blog ved lejlighed, så jeg kan dele mine egne tanker og erfaringer. Det virker til at der ikke er nogen i DK der har knækket koden endnu, men tror helt sikkert det kan lade sig gøre – det kræver bare lidt mere omtanke og udvikling end at se 10 min. video på nettet og… Read more »
Bo Päivinen Ullersted
Guest
Og lidt til selve indlægget: “Hvordan undgår jeg at bruge al min tid på summativ evaluering og feedback?” er helt afgørende for succes, og noget jeg har tænkt meget over. Man kan ikke som underviser tillade sig at bruge al sin tid på en dommer-rolle, og faktisk kan man heller ikke kræve at eleverne skal gøre sig umage for at holde styr på points. Løsningen er enten software (som først skal udvikles), eller intelligent design af pointsystemer. Med intelligent design mener jeg at points repræsenteres på en måde så det bliver hurtigt og overskueligt for eleverne at se deres status… Read more »
Lars Henriksen
Admin

Hej Bo,
Du er velkommen til at dele tanker og erfaringer her. Åbent, pro bono publico ( ikke pro Mark Zuckerberg.)
Der er faktisk et lille forum for ‘gamification’-interesserede her: http://itigymnasiet.dk/grupper/gamification/ – du kunne måske sætte lidt gang i det?

Bo Päivinen Ullersted
Guest

Fedt, det ligner lige det jeg ledte efter

Bo Päivinen Ullersted
Guest

Jeg er faktisk i tvivl om, hvordan man i praksis opretter en profil her, og tilmelder sig en privat gruppe. Indtil videre er det kun lykkedes mig at tilmelde mig en mail-liste, men det virker ikke til at det giver adgang til noget…

Bo Päivinen Ullersted
Guest
“Bidrager spil-mekanismerne til støj og ikke til fordybelse?” JA, hvis spil-elementerne ikke er designet ordenligt. Her kræves indsigt i spildesign – har selv læst i “Rules of Play” der betragtes som en (meget fyldig) teoretisk grundbog. Der er rigtig mange faldgruber her, men vil lige poste tre. Den første nævnes eksplicit i bogen: At spilleren ikke ved hvad man skal gøre for at komme videre. For det andet: Spillet er ikke designet så det naturligt leder spilleren til den ønskede adfærd (den adfærd, der vil give spilleren den bedste oplevelse af spillet). For det tredje: Der er ikke tænkt dybere… Read more »
Bo Päivinen Ullersted
Guest

Link til min blog, har lagt første indlæg ind.
Det omhandler hvordan man skal fokusere mindre på at undervisningen skal ligne et spil på overfladen, og mere på om det er designet som et godt spil.

https://entankeadgangen.wordpress.com/2016/04/12/gameification-i-undervisningen/

Lars Henriksen (@Lektoren)
Guest

Hej Bo – der er en formular på forsiden ( http://itigymnasiet.dk ), du kan bruge til at bede om en invitation til bloggen 🙂

wpDiscuz