[Support request] Opret et indlæg

Netværk og videndeling Fora It i gymnasiet Opret et indlæg

Tagget: 

Dette emne indeholder 0 svar, har 1 stemme og blev senest opdateret af Profile photo of Lars Henriksen Lars Henriksen 4 år, 11 måneder siden.

  • Forfatter
    Indlæg
  • #725
    Profile photo of Lars Henriksen
    Lars Henriksen
    Keymaster

    Når du er oprettet som bruger og har bekræftet din email-adresse, kan du skrive forskellige typer indlæg på ‘It i gymnasiet’.

    Bemærk, at din tekst er offentlig og kan læses af alle.

    Der er lige nu 2 muligheder for at skrive på siden:

    1: Blogindlæg – længere tekster

    Blogindlæg skal bruges til de lidt længere tekster (over 100-200 ord?),

    I toppen af dit skærmbillede har du en lille sort menu. Vælg ” + Nyt” og herefter “Indlæg”.

    Indsæt dit indlæg og vælg overskrift. (Man kan skrive det i Word og kopiere det ind, når man er færdig.)

    Kategorier og tags

    Husk at vælge de kategorier i højre del af menuen, der passer til din tekst,  så dit indlæg kan findes af andre. Du kan godt vælge flere kategorier eller selv skrive nogle ‘tags’, hvis dit nøgleord mangler.

    Billeder

    Et billede er en god appetitvækker. Man indsætter et billede ved hjælp af værktøjerne  i toppen.  Vælg et godt billede, som illustrerer dit indlæg og  som ikke krænker nogens ophavsret. Jeg har tit brugt skærmbilleder af min egen skærm – så træder man da ikke nogen over tæerne. Et godt værktøj til at tage skærmbilleder er i øvrigt Greenshot. Det er gratis og open source – og det kan vi li’ 🙂

    Du kan også søge efter billeder som er markeret til genbrug med Creative Commons- licens. Brug fx Flickrs avancerede søgning – scroll ned i bunden og klik ‘

    Du indsætter dit billede ved hjælp af ‘uploaderen’ i toppen:

    tilføj medier

     

    Vælg ‘fremhævet billede’ (tidligere ‘thumbnail’)

    Før du kan publicere indlægget, skal du vælge et ‘fremhævet billede’. Det gør du allernederst i højre spalte – nede under kategorier og tags:

    tilføj medier

    Vælg gerne et billede i “bredformat” i en god kvalitet – men helst ikke over 200 kb.

    Redigering

    Åh nej, jeg har opdaget en kommafejl eller en stavefejl! …

    Fortvivl ikke, du kan altid redigere dit indlæg. Klik på det, og vælg ‘redigér indlæg’ i den lille værktøjslinje øverst i skærmbilledet.

     

    I dit blogindlæg kan du fx:

    • præsentere det/de afprøvede værktøj(er) (hvad kan det, hvor fandt du det, hvad koster det)
    • gøre rede for nødvendige forudsætninger (hvor teknisk er det? Hvad kræver det af læreren/eleverne? Skal det installeres eller kan det køres fra nettet?)
    • fortælle hvordan du har brugt det, og hvad der var de faglige og didaktiske mål med det.
    • give en vurdering af elevernes modtagelse af det .
    • afslutte med en konklusion: Vil du anbefale det ? Hvad ville du evt. gøre anderledes næste gang?

     

    2) Forumindlæg i værktøjskassen eller support – Hurtig deling, spørgsmål, eller tip

    I topmenuen er der linket til ‘værktøjskasse’ – et forum hvor vi forsøger at få overblik over, hvad der foregår.

    Hvis du har et spørgsmål til et værktøj, eller bare vil dele et link, så gør det her. Du kommer ud til en større målgruppe og chancen for at få hjælp af større. Du må meget gerne hjælpe med at svare på andres spørgsmål.

    I topmenuen ‘grupper’ får du en oversigt over forskellige grupper oprettet omkring forskellige emner. Man kan invitere ‘vennerne’ – dvs. her skal man anmode om venskab for at kunne arbejde sammen i grupperne. Her er der mulighed for at dele dokumenter, mv.

    Forvirret? Skriv gerne en kommentar herunder.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Om brug af it i undervisningen i ungdomsuddannelserne