Er flippede filmforelæsere fremtiden ?

Ideen med ”Flipped Classroom” er kort fortalt, at man optager det oplæg, man ellers ville holde i timen og lader eleverne se det hjemme. Tiden på skolen kan man så bruge til andre ting.

Jeg skrev for et års tid siden et lidt reserveret indlæg om Flipped Classroom. Nu har Anders og jeg selv prøvet det, og det har gjort mig lidt mere positiv. Men det ER altså en overvindelse at optage og høre på sig selv første gang – og det tager lang tid.. Og så var det endda kun en skærmoptagelse.

Man kan selvfølgelig ikke bruge det til klassediskussioner, men når man skal gennemgå nogle lidt mekaniske ting, som fx at lave automatisk litteraturliste i word, så er det faktisk meget smart.

Fordelen for elever kan være, at de kan se tingene, når de vil, og så mange gange de vil. Fordelen for læreren kan være, at man faktisk kan undervise på flere niveauer. Man kan forklare ting meget grundigt, for eleverne kan bare spole hen over det, de har forstået.

Kritikere mener, at det er skidt at binde elever mere til skærmen og at det er en undervisningsform, der gør eleverne meget passive. Her kan du se en grafisk fremstilling af fordele og ulemper.

Her vil jeg gerne vise et par eksempler på undervisere, der gør det væsentligt bedre end mig selv:

Anders Schunk, som arbejder på en folkeskole i Århus, laver nogle meget kreative videoer, som eleverne ser som lektier:

Gymnasieflippere

Anne Cathrine Gotaas, matematiklærer på Sandvika vgs
Anne Cathrine Gotaas, matematiklærer på Sandvika vgs

Anne Cathrine Gotaas underviser på Sandviken VGS i matematik og har lavet rigtig mange videoer, som hun deler på sin offentlige Youtube-kanal. Tilbage i juni var der et positivt indslag om hende og hendes brug af Flipped Classroom på norsk TV2.

På Midtsjællands Gymnasium kører man et forsøg i kemi, som du læse en artikel om her.

Nedenfor er en lektie til en kemitime, med dejlig vestsjællandsk (?) accent :

Det kan virke overvældende  – og det tager tid at blive fortrolig med at optage sig selv.

Men man kan/skal jo ikke “flippe” alle sine timer… det egner sig ikke til alt.

Man kan starte med én film – Eller man kan bruge nogle af de hundredvis af videoer som andre lærere allerede har lavet!

 

Video + Quiz + Forum + Video = MOOC

I denne uge kom det frem at Google og edX går sammen om at lave en Open Source platform til MOOC’s (Massive Open Online Course).

Det vil formentlig betyde at alle lærere i 2014 frit kan lave hele forløb/kurser, som eleverne kan tage. Det vil revolutionere undervisningen på universiteter, mener dansk forsker – KU har allerede et onlinekursus, hvor 21000 har meldt sig.

Mon ikke undervisningen på gymnasiet også vil blive påvirket af det? Vi kommer i de kommende år til at tænke mere over, hvad vi skal lave sammen på skolen og hvad der skal køre online, tror jeg.

Vel at mærke uden at smide barnet ud med badevandet…

(Opdateret 14/9 med afsnit om kemi på Midtsjællands Gymnasium.)

The following two tabs change content below.

Lars Henriksen

LektorHerning Gymnasium
Jeg underviser i dansk og historie - pt. nørder jeg mest med klassenotesbogen.

Nyeste indlæg af Lars Henriksen (se alle)

Leave a Reply

1 Comment on "Er flippede filmforelæsere fremtiden ?"

Kommentarer

Sort by:   newest | oldest | most voted
Amalie Ambrosius
Member

Hej Lars
Det lyder som en meget spændende måde at variere undervisningen på. du oplister gode pointer, som jeg helt sikkert kan følge. Jeg tænker, at det også ville være meget brugbart i gennemgangen af beviser o. lign i matematik, eftersom eleverne dermed kan gemme videoen og bruge den til senere repetetion. Jeg håber, at flere vil eksperiementere med den form for undervisning.

wpDiscuz