Et forslag til at rette mere effektivt – et eksempel fra spanskfaget

Skærmbillede 2015-08-11 kl. 13.26.29

 

Hej

Her kommer et indlæg om hvordan jeg retter mine spanskelevers spanske afleveringer. Med større udbytte for dem og mindre tid for mig.

Fokus er på, hvordan jeg forsøger at bruge min rettetid anderledes og opnå et andet læringsudbytte hos eleverne. Det indebærer, at jeg går væk fra at rette 6 minutter for hver time, de har brugt på afleveringen, og at jeg kun sjældent sætter røde streger i deres afleveringer. Jeg har tidligere oplevet, at eleverne er ret fremmedgjorte overfor de røde streger og ikke rigtigt kan bruge dem til at få en god næste aflevering.

Da jeg startede som underviser i gymnasiet spurgte jeg til hvordan man retter en spansk stil og svaret var på det tidspunkt, 2008, at man bruger 6 minutter for hver time som de har brugt, og at man retter de fejl som de har lavet.

Skulle jeg anvende disse principper i dag ville det tage mig tæt på to fulde arbejdsdage at rette et 4-timers 3g stilsæt, hvis alle 30 elever på holdet afleverer. (30×24 minutter=720  minutter/60=12 timer.

Og hvad skulle jeg foretage mig i de 12 timer? Sætte en masse røde streger og skrive en masse grammatiske forklaringer og lave henvisninger til grammatikbogen.

Min oplevelse var at eleverne ikke tog i mod, og derfor ikke fik progression i deres opgaver.

Den rettemetode som jeg her vil give et eksempel på har jeg udviklet og  arbejdet med over de sidste år og jeg synes at det virker fremragende, fordi jeg får givet eleverne feedback på en meget mere konstruktiv måde, som eleverne, siger de selv, og det kan også ses i deres opgaver, tager bedre i mod. Derudover sparer denne rettemetode mig meget tid, som jeg kan bruge på noget andet, hvilket også er relevant, mener jeg, i disse tider med tidsregistrering og stigende stress blandt kollegaer.

Jeg tror at nogle af grundene til at det virker bedre for mig og for eleverne, er, at mediet er digitalt, jeg indspiller en video for dem, hvor de kan høre mig og se de kommentarer jeg har til dem og de kan se mig lave rettelserne og lave henvisningerne i grammatikbogen.

Teknisk kræver denne rettemetode at man kan lave en skærmoptagelse, f eks i programmet QuickTime Player, Screencast’o’matic eller lignende programmer. Og at man kan uploade videoen til Youtube. Her anbefaler jeg at man opretter sin egen konto på Youtube. Der er ingen økonomiske omkostninger forbundet med denne rettemetode.

Hér kan du se og høre praktiske eksempler på, hvordan jeg gør. Måske har du kommentarer, eller måske har du lyst til at dele til inspiration for andre.
Det skal siges, at jeg har talt med eleven Emilie og hun er med på at dette materiale bliver delt.

Her kan man se Emilies aflevering 1 med lærerens feedback

Her kan man se Emilies aflevering 2 med lærerens feedback
(Læg mærke til den tidsbesparelse der ligger i at feedbackvideoerne kan genbruges fra hold til hold, når forskellige hold laver den samme aflevering)
Her kan man se og høre Emilies aflevering 3, som er en video på youtube
Her kan man se og høre lærerens feedback til hele holdets aflevering 3. Man må så håbe, at Emilie ser videoen og holder den op mod sit eget produkt i aflevering 3.
Man kan også afspille videoen i undervisningen og bede dem om at holde feedback’en op mod eget produkt.
Man kan også, som det er tilfældet med dette holds første 4 afleveringer, lave holdets aflevering 4 som en genaflevering af de første 3 produkter, hvori de skal aflevere en skærmoptagelse, hvori de kommenterer deres afleveringer 1, 2 og 3 OG kommenterer, hvordan de hver i sær kunne forbedres, med reference til lærerens feedback på de tre afleverede produkter.
Her kommer Emilies aflevering 4, som er en genaflevering, hvor hun laver en video, screencast, med kommentarer til sine første 3 afleveringer.

 

 

Jeg håber at dette har givet inspiration til at revidere egen rettepraksis. Jeg er overbevist om at dette har en effekt i spanskfaget og formentlig i andre sprogfag, men kan måske også inspirere undervisere i andre fag.

 

Saludos

Morten

The following two tabs change content below.

Morten Smith-Hansen

LektorØrestad Gymnasium

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Kommentarer

wpDiscuz