Retning i Docs. Man kan kommentere ligesom i Word.

Elektronisk processkrivning

Retning i Docs. Man kan kommentere ligesom i Word.
Retning i Docs. Man kan kommentere ligesom i Word.

Kender du det?

Eleven afleverer en opgave. Du retter og kommenterer samvittighedsfuldt. Eleven får opgaven tilbage efter 2-3 uger og er nu optaget af andre afleveringer. Eleven springer over dine kommentarer og går hurtigt ned til karakteren. 4 igen. Pokkers. Videre til næste opgave i et andet fag.

At rette før eller efter aflevering?

Er det hensigtsmæssigt at kommentere og give fremadrettede kommentarer, når eleven HAR afleveret for 2 uger siden, og der måske er 2-3 uger til næste danskaflevering? Hvad nu, hvis man bruger det meste af sin rettetid (måske 15-20 min, hvis 5 timers elevtid) på en 1. version og derefter lader eleverne redigere og omskrive, før de afleverer en 2. udgave, som man bare læser igennem og giver en karakter? Så har eleven en større motivation til at rette sine fejl.

Det er bøvlet at lave processkrivning elektronisk, fordi man skal oprette 2 opgaver i Lectio. Eleverne skal uploade og du skal down- og uploade to gange. Men kunne man måske bruge Google Docs til det?

Processkrivning i Google Docs

Jeg har forsøgt at lade et danskhold aflevere en analyseopgave ved at dele et Google Dokument med mig.

Fordele:

  • Hvis man beder eleverne om at skrive deres aflevering i Google Docs, så ligger teksten jo ét sted (ingen upload/download eller “senden frem og tilbage”. Det kan være en stor fordel i forbindelse med omlagt elevtid, hvor læreren nemmere kan følge eleverne. Man kan nemt se om Dovenlars laver noget i skrivetimen ved at kigge i hans dokument – (ja, det er måske lidt Big Brother…)
  • Læreren kan kommentere elevens tekst som i Word. Eleven får mailbesked om at læreren – eller en anden – har en kommentar. Læreren får besked, når eleverne retter.
  • Man kan rekonstruere tekstens genesis eller tilblivelsesproces ved at vælge ‘File’ => ‘Revision history’. Hvis man klikker på de forskellige tidspunkter, så kan man se de tidligere versioner – men der var ikke tid til at gå ind i det også, da jeg rettede.

Ulemper:

  • Det kræver en stabil netforbindelse at skrive direkte “i skyen” – jeg vil anbefale at selve skriveprocessen foregår i Word, men så kan man jo kopiere det ind i Docs hver gang man har arbejdet lidt med sin tekst.
  • Man har ikke helt så mange funktioner i Docs som i fx Word. Men man kan faktisk godt lave noter og links i Docs.

Jeg har kun prøvet det én gang, men der er nogle muligheder i det. Næste gang er vi tilbage i den trygge rutine: Eleverne afleverer i Word og jeg retter bagefter, og de får mine kommentarer 14 dage efter (hvis det går godt) Jeg tør ikke “tage springet” helt – det kræver overskud og tid at ændre praksis, og jeg er overhovedet ikke sikker på , at det er vejen frem?

Man kunne sikkert gøre noget lignende med Office365 eller Skydrive, som jo er “Word i skyen”.

Kender du andre it-værktøjer, man kan bruge til skrivning eller har du andre erfaringer, du vil dele?

The following two tabs change content below.
Profile photo of Lars Henriksen

Lars Henriksen

LektorHerning Gymnasium
Jeg underviser i dansk og historie - pt. nørder jeg mest med klassenotesbogen.
Profile photo of Lars Henriksen

Nyeste indlæg af Lars Henriksen (se alle)

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Kommentarer

wpDiscuz