Knastbehandling – tackl dine pædagogiske udfordringer

Knastbehandling er en konkret og hurtig videndelingsmetode, beskrevet af Ib Ravn, til at tackle hinandens undervisningsudfordringer. Metoden er deltagerorienteret og egner sig fint som et fast punkt – 10 minutter – til faggruppemøder. Metoden kan også bruges til korte frokostmøder. Den går i korte træk ud på, at en kollega fortæller om en:

knast (udfordring) og får råd og ideer til den gennem en effektiv, faciliteret sparringsproces. Alle bidrager med bud og inspark, som knast-ejeren tavst lytter til og noterer ned, så han kan følge op mere detaljeret hos råd-giveren efter mødet, hvis der er behov for det. (Facilitering af Ib Ravn, Hans Reitzels Forlag, 2011, side 214. tweet

Følg denne opskrift og se eksempel (klik her)

The following two tabs change content below.

Jeppe Wolff Ejlskov

UnderviserKVUC
Udover at undervise i samfundsfag og psykologi er jeg kursusleder og vejleder for pædagogikumkandidater. Jeg har en mastergrad i gymnasiepædagogik, været initiativtager til supervisionsforløb og er optaget af leg og læring og elevaktiverende arbejdsformer. Jeg har sammen med Søren Lindgreen udgivet begrebskortspillet "kort om samfundsfag" og har også min egen blog om undervisning og didaktik: www.lektionen.dk.

Nyeste indlæg af Jeppe Wolff Ejlskov (se alle)

Leave a Reply

2 Comments on "Knastbehandling – tackl dine pædagogiske udfordringer"

Kommentarer

Sort by:   newest | oldest | most voted
Lars Henriksen
Admin

Hej Jeppe, tak for dit indlæg og velkommen på bloggen. Din ‘knastbehandling’ er en overkommelig og fin form for kollegial sparring – selvom der ser ud til at være en del knaster at tage fat i på billedet 🙂

wpDiscuz